Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Che Ta Dedah Kehidupan...

DALAM banyak-banyak artis, keluarga pengacara dan pelakon Rozita Che Ta atau Che Ta...

Kak Limah ‘Hantui’ Seminggu...

UNIK... Kejayaan filem Hantu Kak Limah (HKL) meraih kutipan pecah panggung sebanyak RM36.2...

Kucing Bantu Pendaki Sesat...

SEEKOR kucing dianggap hero setelah berjaya menyelamatkan seorang pendaki yang sesat di pergunungan...

Subsidi Petrol RON95 Dan...

KUALA LUMPUR - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) hari ini...

Kes Saman MH370 Dicadang Selesai Secara Baik

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi di sini hari ini mencadangkan supaya kes saman dua anak lelaki penumpang tempatan pesawat Malaysia Airlines MH370 berhubung kehilangan pesawat itu yang dinaiki bapa mereka dalam penerbangan ke Beijing pada 8 Mac tahun lepas, diselesaikan secara baik.

Perkara itu dimaklumkan peguam Datuk Dr S. Arunan yang mewakili kedua-dua plaintif ketika ditemui pemberita selepas kes itu disebut dalam kamar di hadapan Hakim Datuk Rosnaini Saub.

Katanya, mahkamah menimbangkan perkara tersebut dengan mengambil kira pengumuman kerajaan pada 29 Jan lalu yang mengumumkan secara rasmi bahawa pesawat itu hilang dan diisytiharkan sebagai kemalangan di bawah peraturan penerbangan antarabangsa.

Dalam pengumuman itu kerajaan mengisytiharkan kesemua 239 penumpang dan anak kapal pesawat malang itu dianggap telah terkorban.

Sementara itu, Peguam Kanan Persekutuan Kamal Azira Hassan yang mewakili kerajaan berkata sekiranya tiada penyelesaian berhubung kes itu, pihaknya akan memfailkan permohonan bagi membatalkan saman yang dikemukakan dua beradik berusia 14 dan 12 tahun melalui ibu mereka, Ng Pearl Ming, 39.

Katanya mahkamah menetapkan 18 Mac ini untuk pengurusan kes bagi mengetahui perkembangan berhubung penyelesaian kes itu.

Pada 31 Okt tahun lepas, dua beradik tersebut memfailkan saman dengan menamakan Malaysia Airline System Berhad (MAS), ketua pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), ketua pengarah Jabatan Imigresen, Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan kerajaan Malaysia sebagai defendan.

Dalam pernyataan tuntutan mereka, dua beradik itu mendakwa bapa mereka Jee Jing Hang, 41, penumpang pesawat MH370, telah memasuki suatu kontrak perjanjian penerbangan dengan MAS dalam penerbangan dari Kuala Lumpur pada 12.41 tengah malam dan dijangka mendarat di Beijing pada 6.30 pagi, 8 Mac.


Plaintif mendakwa menerusi perjanjian itu, MAS sebagai defendan pertama seharusnya mengambil semua langkah yang wajib untuk memastikan penerbangan yang selamat, namun telah memungkiri perjanjian itu apabila gagal mendarat di Beijing dan tiada butiran lanjut mengenai pengakhiran pesawat itu sehingga hari ini.

Selain itu, plaintif mendakwa ketua pengarah DCA sebagai defendan kedua, yang bertanggungjawab memberi perkhidmatan kawalan trafik udara bagi memastikan penerbangan itu selamat, telah gagal dan cuai untuk mengambil langkah secukupnya bagi mendapatkan perhubungan dan menjejaki pesawat itu melalui radar.

Adik-beradik itu turut mendakwa Jabatan Imigresen telah gagal dan cuai melaksanakan pemeriksaan rapi ke atas penumpang pesawat itu sehingga membolehkan beberapa penumpang menaiki pesawat dengan menggunakan pengenalan palsu.

Mereka juga mendakwa pihak TUDM gagal dan cuai untuk menghantar pesawatnya dengan kadar segera bagi mengenal pasti pesawat yang tidak dijadualkan telah muncul dalam sistem radar TUDM, berkemungkinan adalah MH370.

Justeru, kedua-dua plaintif antara lain menuntut ganti rugi terhadap kesemua defendan atas kehilangan bapa mereka yang merupakan penanggung tunggal mereka, seorang ahli perniagaan berpendapatan bulanan RM16,865, dan ganti rugi tambahan akibat penderitaan yang dialami dua beradik itu.

Pesawat MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing, hilang daripada skrin radar kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada hari kejadian. Usaha mencari masih dijalankan di selatan Lautan Hindi. – BERNAMA

https://www.youtube.com/watch?v=TQsuCRo0ql4

  • Lagi berita berkaitan:
  • MH370

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori