Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kumpulan Abu Sayyaf Disyaki...

KOTA KINABALU - Kumpulan lelaki bersenjata yang mempunyai kaitan dengan Abu Sayyaf mungkin...

Germanwings: Co-Pilot Didapati Kaji...

BERDASARKAN analisis yang dijalankan pasukan penyiasat terhadap komputer milik pembantu juruterbang Germanwings, Andreas...

7 Malam: Mangsa Banjir...

KUANTAN – Jumlah mangsa banjir di Pahang mencatatkan peningkatan sekali ganda dengan 4,...

BAM Sahkan Ada Pemainnya...

Hari ini, Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mengesahkan bahawa seorang daripada pemain di bawah...

Kerajaan Fokus Lahirkan Modal Insan Berkualiti

BATU PAHAT – Kerajaan sentiasa menekankan pendidikan berkualiti dalam teras agenda pendidikan negara bagi melahirkan modal insan yang berketrampilan dalam semua aspek, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata kerajaan menyediakan peruntukan yang besar dalam belanjawan setiap tahun sama ada pendidikan awal atau pendidikan tinggi bagi melahirkan pelajar yang berjaya sekali gus membentuk pemimpin masa depan.

“Mengapa kerajaan perlu melabur dengan jumlah yang cukup tinggi? Ertinya kerajaan ada fokus dari segi modal insan, kerajaan mahu lihat Malaysia menjadi sebuah negara maju. Insya-Allah pada TN50 (Transformasi Nasional 2050) sasaran kerajaan sebanyak 60 peratus tenaga kerja kita memiliki diploma atau ijazah pertama,’ katanya.

Timbalan perdana menteri berkata demikian pada Sesi Bersama Kepimpinan Negara Sempena Minggu Haluan Siswa Pelajar Baharu Program Sarjana Muda di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) di sini hari ini.

Hadir sama, isteri timbalan perdana menteri Datin Seri Hamidah Khamis, Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Naib Canselor UTHM Prof Dr Wahid Razzaly dan Timbalan Menteri Pengangkutan yang juga Menteri Mentor UTHM Datuk Ab Aziz Kaprawi.

Ahmad Zahid juga berkata kebanyakan pemimpin di negara ini juga lahir daripada kejayaan sistem pendidikan negara ini yang dibentuk dengan baik.

Beliau berkata ada pihak yang menuding jari bahawa sistem pendidikan negara ini salah, namun pada hakikatnya mereka yang menuding jari itu perlu melihat kesalahan mereka sendiri.


“Pemimpin harus dibentuk dan bukan dilahirkan, Kami tidak dilahirkan sebagai pemimpin tetapi dibentuk sebagai pemimpin kerana sistem pendidikan negara ini yang baik. Mana mungkin saya berdiri di hadapan tuan-tuan hari ini jika tanpa sistem pendidikan,” katanya.

Katanya mahasiswa ketika ini amat beruntung kerana kerajaan memberi keutamaan terhadap aspek fizikal dan kerohanian bagi memastikan mereka berjaya sekali gus memenuhi sektor pekerjaan pada masa akan datang.

Kepada mahasiswa UTHM, Ahmad Zahid menasihati mereka supaya menggunakan peluang melanjutkan pelajaran di universiti itu dengan belajar bersungguh-sungguh.

“Peluang hanya datang sekali sahaja seumur hidup bagi menyeimbangkan duniawi dan ukhrawi, bagi menjadi insan yang kamil dan aset kepada negara dan bukannya liabiliti,” katanya yang turut mengumumkan peruntukan RM2 juta untuk pembangunan kampus UTHM di Tanjong Laboh, di sini. – BERNAMA

Kategori