Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Peguam Pemerhati Mahu Prosiding...

SEREMBAN : Kumpulan peguam pemerhati kepada Bella, berharap agar keseluruhan proses dan prosiding...

PRN Melaka: Adly Zahari...

MELAKA TENGAH: Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Katil sah menyaksikan persaingan empat penjuru antara Barisan Nasional, Pakatan Harapan (PH), Perikatan Nasional dan Bebas.Pengurus Pilihan Raya DUN Bukit Katil Rohaya Abdullah mengumumkan, empat calon berkenaan ialah Datuk Hasnoor Husin (BN), Adly Zahari (PH), Muhammad Al Afiz Yahya (Pas), dan Abdul Hamid Mustapah (Bebas).“Saya berpuas hati dengan semua borang pencalonan, dan tiada borang yang ditolak,” kata Rohaya.

Umat Islam Jangan Terperangkap...

SANDAKAN - Umat Islam di Malaysia hari ini diingatkan supaya berwaspa dan jangan...

Calderon Wanita Latin Pertama...

MEXICO CITY - Pelumba Colombia, Tatiana Calderon menjadi wanita pertama dari benua Amerika...

Kerajaan Bincang Dengan Tok Batin Isu Sekatan

KUALA LUMPUR – Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar akan berbincang dengan Tok batin dan Persatuan Penghulu Orang Asli Gua Musang bagi mendapatkan maklumat dan input dalam menangani isu sekatan di beberapa lokasi dalam Hutan Simpan, Hulu Kelantan oleh​​​​​ suku kaum Temiar baru-baru ini.

Menterinya Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata beberapa tindakan ​​​​lain juga bakal diambil dengan melihat daripada pelbagai sudut perundangan bagi menyelesaikan isu yang dibangkitkan masyarakat Orang Asli itu secara bijaksana serta harmoni.

“Tugas rondaan dan pemantauan bagi mengumpul maklumat dan bukti terperinci akan diteruskan. Selain itu, mesyuarat peringkat dalaman dengan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) akan diadakan esok (21 Feb) bagi meninjau situasi dan menggariskan tindakan segera yang akan diambil,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata mesyuarat dengan semua agensi penguatkuasaan ​​​​​​​bagi mencadangkan pendekatan, strategi dan tindakan yang perlu di ambil ke atas insiden itu serta mengemukakan ​​​​​​​cadangan​​​​​​ kepada kerajaan negeri untuk dimuktamadkan.

“Saya mencadangkan supaya kerajaan negeri duduk berbincang bersama pemimpin Orang Asli, wakil semua agensi penguatkuasaan Persekutuan dan Negeri untuk mencari​​​​​​​ jalan tengah ​​​​​​​bagi ​​​​​​menyelesaikan permasalahan yang berlanjutan agar tidak berulang.

“Apa yang penting ialah mencari jalan penyelesaian agar semua pihak berpuas hati dan agensi penguatkuasaan dapat melaksanakan tugas masing-masing dengan lancar,” katanya.


Laporan siasatan Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan (JPNK) mendapati Orang Asli yang menjadi ahli kumpulan Jaringan (pertubuhan tidakberdaftar) sedang berkumpul di Gua Cha untuk membuat sekatan baharu bagi menghalang kegiatan pembalakan dan perladangan di kawasan berkenaan yang didakwa sebagai menceroboh Tanah Adat mereka.

Tindakan itu diklasifikasikan sebagai sekatan versi kedua setelah pembinaan sekatan yang pertama dirobohkan oleh JPNK dan lain-lain agensi penguatkuasaan semasa operasi bersepadu secara berterusan pada 2016 hingga awal 2017 lepas. – BERNAMA

Kategori