Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

PM New Zealand Selamat...

AUCKLAND - Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern selamat melahirkan bayi perempuan di...

Alhamdulillah.. Siti Nurhaliza Hamil,...

TEKA-TEKI spekulasi kehamilan penyanyi No.1 negara akhirnya terjawab, apabila Datuk Siti Nurhaliza Tarudin...

Pengacara Mulut Lancang, Joan...

Siapa yang tidak kenal dengan pengacara program Fashion Police, Joan Rivers yang diketahui...

UMNO Terengganu Perlu Kerja...

KUALA NERUS - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengingatkan UMNO...

Kemarau: Hutan 3 Jajahan Berisiko Tinggi Kebakaran

PASIR PUTEH – Hutan di tiga jajahan di Kelantan iaitu Bachok, Pasir Puteh dan Gua Musang berisiko tinggi boleh berlaku kebakaran pada musim kemarau bermula dari sekarang.

Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Kelantan, Anwar Abu Bakar berkata, sebahagian besar hutan di tiga jajahan itu mengandungi tanah gambut yang mudah berlaku kebakaran dan sukar dikawal.

“Mulai sekarang anggota bomba dan penyelamat di kawasan itu diletakkan pada tahap berjaga-jaga selama 24 jam,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Pertandingan Sepak Takraw Piala Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Kelantan di Dewan Serbaguna Majlis Daerah di sini, malam tadi.

Anwar berkata, kejadian terbaharu berlaku di Beris Lalang di Bachok yang membabitkan kawasan seluas 2.4 hektar bermula minggu lepas dan dapat dikawal sehingga semalam.

Beliau berkata, kebakaran itu berpunca daripada aktiviti membakar sampah menyebabkan api cepat merebak ke kawasan sekitarnya termasuk membabitkan ladang kelapa sawit.


“Orang ramai juga perlu berwaspada dengan tidak melakukan pembakaran pada waktu kritikal iaitu waktu tengah hari dan petang kecuali pada waktu pagi sebelum embun kering,” katanya.

Katanya, pihaknya akan membekukan cuti anggotanya di kawasan itu jika berlaku kebakaran yang lebih serius terutama jika berhampiran kawasan penduduk. – BERNAMA

Kategori