Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Nabil Insaf Lepas Tengok...

PENGACARA dan pelawak terkenal, Nabil Ahmad mengakui kini sedang cuba mendalami ilmu agama...

Dikecam Selfie, Janna Tak...

NAMA pelakon Janna Nick tak pernah sunyi daripada dilanda kontroversi lebih-lebih lagi sejak...

Gambar: Aksi-Aksi Comel Anak...

MANA tumpahnya kuah kalau tak ke nasi, itulah perumpamaan tepat untuk menggambarkan si...

Semua Rungutan Pemilihan PKR...

KUALA LUMPUR – Semua rungutan mengenai pemilihan PKR harus disiasat, kata Ketua Umum...

Keamanan, Kestabilan Politik Tak Boleh Dipisahkan

KUCHING – Keamanan dan kestabilan politik adalah umpama “kembar Siam” yang tidak boleh dipisahkan dan perlu ada pada sesebuah negara untuk terus maju, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana menteri berkata tanpa kestabilan politik, pembangunan sukar dibawa, malah ekonomi juga tidak boleh berkembang.

“Tanpa kestabilan politik, orang tak yakin kepada negara, pelabur tak datang,” katanya pada majlis Pemimpin Bersama Rela di Borneo Convention Centre, di sini hari ini.

Sehubungan itu, Najib berkata rakyat perlu memahami konsep “kembar Siam” itu dan mengekalkan kerajaan yang ada bagi mempertahan kemakmuran dan keamanan yang dikecapi sekarang.

Beliau menegaskan bahawa kestabilan politik pula tidak bermakna jika wujud ancaman dari luar dan dalam termasuk pelampau agama dan kaum dalam kalangan masyarakat.

“Kita tidak mahu kerisauan, kebimbangan…itulah makna keamanan,” kata Najib.

Beliau menarik perhatian bahawa menerusi keamanan dan kestabilan politik, Sarawak menjadi negeri yang harmoni walaupun penduduknya merangkumi pelbagai pelbagai etnik dan subetnik.


“Inilah yang diwarisi selama ini, cukup cantik,” katanya.

Najib menegaskan bahawa Barisan Nasional menolak politik kebencian, adu domba dan politik hasutan seperti yang dibawa pembangkang.

Pada majlis itu, beliau mengumumkan peruntukan RM20 juta untuk membeli uniform buat 341,000 anggota Rela di seluruh Sarawak, iaitu masing-masing RM10 juta tahun ini dan tahun hadapan.
Najib juga berkata satu pusat latihan Rela akan dibina di atas tanah seluas 15 hektar di Sematan yang diluluskan Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem.

Hadir sama, isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, beberapa menteri Persekutuan dan Ketua Pengarah Rela Datuk Kamariah Mohd Noah. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori