Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Hafizh Syahrin Sedia Untuk...

KUALA LUMPUR - Pelumba Malaysia, Hafizh Syahrin Abdullah menunjukkan prestasi luar biasa semasa...

Aplikasi Ayo Poligami Di...

JAKARTA - Isu poligami kerap jadi subjek kontroversi di Indonesia. Lantaran itu, apabila...

Emma Maembong Nafi Bakal...

AKTRES Emma Maembong menafikan khabar angin dia bakal diijab kabul dengan seorang ahli perniagaan dari...

Malaysia Perlu Pasukan Kepimpinan...

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia memerlukan...

Jurugambar Hong Kong Ditahan Bawa Perisai Badan

BANGKOK – Kelab Koresponden Asing Thailand (FCCT) menggesa pihak berkuasa Thai bekerjasama dengan komuniti media di negara itu untuk tidak menjadikan penggunaan sah perisai badan dan peralatan perlindungan yang lain sebagai satu jenayah.

Ini berikutan penangkapan penduduk Hong Kong, Hok Chun ‘Anthony’ Kwan, yang ditugaskan oleh Initium Media Technology minggu lepas bagi membuat liputan kesan kejadian letupan bom di Kuil Erawan.

Dia ditahan di Lapangan Terbang Suvarnabhumi pada Ahad ketika hendak menaiki penerbangan balik ke Hong Kong dan dia didakwa kerana memiliki senjata haram.

Kesalahan itu membawa hukuman penjara sehingga lima tahun dan kes berkenaan akan dibicarakan di mahkamah tentera.

“Perisai badan dan topi keledar yang digunakan oleh para wartawan bukanlah senjata untuk menyerang dan ia tidak boleh dianggap seperti itu,” kata FCCT.

FCCT sebelum ini sudah meminta pihak berkuasa Thai untuk menangani isu ini supaya wartawan boleh membeli, mengimport dan membawa peralatan perlindungan secukupnya.

“Kes Anthony Kwan membuka peluang kini untuk mencari jalan penyelesaian,” kata FCCT.


Kwan didakwa mengikut Akta Kawalan Senjata 1987, yang melarang pemilikan senjata ketenteraan tanpa lesen.

Bagaimanapun, FCCT berkata penggunaan perisai badan dan topi keledar merupakan rutin bagi wartawan di seluruh dunia bagi membolehkan mereka melakukan tugas dalam situasi berbahaya.

Kematian dua wartawan asing di Bangkok dalam kejadian tembakan ketika pergolakan politik pada 2010 menekankan keperluan perlindungan seperti ini, katanya.

Wartawan berpangkalan di Bangkok memakai perisai badan secara terbuka semasa pergolakan politik baru-baru ini tanpa sebarang tindakan diambil ke atas mereka oleh pihak berkuasa Thai, kata kelab itu.

“Kini, ia merupakan keperluan bagi organisasi media besar bahawa wartawan mereka membawa perisai badan dan topi keledar ke persekitaran yang berpotensi berisiko,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori