Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Datuk Memasak Untuk Anak...

PERNAHKAH anda semua menonton video di saluran YouTube bernama 'Grandpa Kitchen’? Ia mengetengah inisiatif...

Tak Perlu Ujian COVID-19...

SINGAPURA: Pengembara yang divaksinasi sepenuhnya tidak lagi perlu mengambil sebarang ujian COVID-19 untuk...

Bunuh Enam Sekeluarga Konon...

NEW DELHI - Polis menahan sembilan orang di timur India kerana membelasah hingga...

Ribut Petir, Hujan Berterusan...

KUALA LUMPUR – Hujan lebat, ribut petir berserta angin kencang yang melanda kebanyakan...

JPJ Kaji Daftar Lori Hantu

PUTRAJAYA – Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bercadang mewajibkan semua lori hantu didaftarkan selain menjalani pemeriksaan di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom).

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata cadangan itu masih di peringkat kajian tetapi ia adalah antara usaha meningkatkan penguatkuasaan terhadap lori hantu bagi mengatasi kemalangan jalan raya membabitkan kenderaan berkenaan.

“Kita kena pastikan lori hantu mengikut undang-undang dan melalui prosedur sama seperti kenderaan komersial lain,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan Pejabat Cawangan JPJ Putrajaya di Presint 4, di sini Jumaat.

Katanya dua kemalangan di Kajang dan Sabak Bernam baru-baru ini membabitkan pelajar amat menyayat hati, dan perlu diberi perhatian serta tindakan tegas terhadap lori hantu di negara ini.

Sementara itu, Liow berkata JPJ merancang membuka beberapa lagi pejabat cawangan baharu tahun ini di kawasan yang mempunyai kepadatan tinggi penduduk.

“Selepas Putrajaya, JPJ akan membuka satu lagi cawangan di Manjalara, Kepong pada Mei ini bagi mengurangkan kesesakan di pejabat JPJ Wangsa Maju, Kuala Lumpur,” katanya.

Dalam pada itu, Liow berkata orang ramai kini boleh memberi cadangan bagi menambah baik Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan Sistem Pemberian Mata Demerit Jalan Raya (Kejara).


“Orang ramai boleh memberi cadangan di mana jalan atau lebuh raya yang sesuai diletakkan kamera AES,” katanya.

“Bagi Kejara, contohnya apabila 20 markah dipotong, maka lesen memandu digantung selama satu tahun dan mungkin gantikan satu tahun itu dengan kursus pemulihan kepada pemandu,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Liow percaya pengenalan sistem Permit Kemasukan Kenderaan (VEP) yang akan bermula pada Mei ini dapat menangani sindiket kereta klon di negara ini.

“Sistem berkenaan akan mendaftarkan kereta asing kebanyakannya dari Singapura di pintu masuk negara bagi mengelakkan kenderaan berkenaan diklonkan sebelum dijual dengan harga murah di negara ini,” katanya.

Liow berkata terdapat 2,000 hingga 3,000 kereta klon di Malaysia dan sebanyak 707 kenderaan klon disita JPJ tahun lepas. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori