Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

52 Pelajar Sekolah Terlibat...

KUANTAN - Seramai 52 pelajar sekolah menengah di seluruh Pahang terlibat dalam kesalahan...

Elaun Khas Untuk Petugas...

KUALA LUMPUR – Kerajaan akan memberi elaun khas kepada semua petugas yang terlibat...

Pemuda PAS Ikrar Tewaskan...

KUALA LUMPUR - Pemuda PAS Kelantan memberi jaminan akan menggerakkan kempen secara serius...

Gempa 6.4 Magnitud Gegar...

SYDNEY – Gempa bumi berukuran 6.4 magnitud melanda kawasan berhampiran New Ireland, Papua...

JKR Pahang Perjelas Kelewatan Baiki Jambatan Gantung

KUANTAN – Jabatan Kerja Raya (JKR) Pahang hari ini memberi penjelasan berhubung kelewatan kerja membaiki jambatan gantung Pamah Aur di Lipis, antaranya ia memerlukan tempoh tertentu atas faktor prosedur dan penilaian aspek teknikal.

Menurut sumber JKR, langkah untuk membaiki jambatan itu sebenarnya telah mula dilakukan pada tahun lepas.

“Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail selaku Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelai telah membuat permohonan peruntukan untuk membaiki jambatan itu pada 1 Jun 2017 dan kelulusan daripada Tabung Kumpuan Wang Amanah Bantuan Bencana Negara diperoleh pada 20 Oktober 2017.

“Pada 21 Disember lalu, surat tawaran telah dikemukakan kepada kontaktor yang berjaya memperolehnya dan kerja dijadual bermula pada 8 Januari ini dan dijangka siap dalam tempoh 10 minggu,” katanya semasa dihubungi Bernama hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas rakaman seorang pelajar ketakutan untuk menyeberangi jambatan gantung Pamah Aur yang rosak dengan dibantu bapanya yang tular di laman sosial sehingga menimbulkan pelbagai reaksi netizen.

Pada petang semalam, bapa terbabit tampil memohon maaf dan menjelaskan bahawa tindakannya memuat naik rakaman itu di laman sosial supaya jambatan tersebut diganti dengan yang baharu, namun disalah erti oleh orang ramai.

Sumber JKR itu menjelaskan tempoh agak lama dari tarikh permohonan hingga tarikh kelulusan adalah bertujuan untuk mendapatkan gambaran sebenar kerosakan yang berlaku supaya proses membaiki dan kosnya dapat diketahui dengan terperinci.


“Apabila sebut harga dikeluarkan, antara dua ke tiga minggu diperlukan untuk kontraktor berminat mengemukakan harga tawaran mereka untuk penilaian JKR. Proses menilai juga akan mengambil masa kira-kira seminggu kerana JKR perlu mencari kontraktor yang menawarkan kerja terbaik,” katanya.

Beliau menjelaskan permilihan tarikh 8 Jan untuk memulakan kerja adalah mengambil kira musim tengkujuh yang lazim melanda Pahang pada hujung tahun dan berikutan kini banjir melanda agak lewat, JKR akan memastikan kerja itu dilaksanakan sebaik sahaja keadaan mengizinkan.

Beliau juga menjelaskan jambatan itu sebenarnya pernah dibaiki beberapa kali iaitu pada tahun 2015 dan 2017 ekoran kerosakan disebabkan banjir.

Menurutnya, terdapat jalan alternatif kerana Kampung Pamah Aur mempunyai laluan darat untuk ke bandar Kuala Lipis, dan masih ada pihak yang menyediakan kemudahan bot di laluan yang dinaiki air pada musim banjir ini. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • JKR

Kategori