Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Lebih 50 Pati Di...

KUALA LUMPUR – Lebih 50 pendatang asing tanpa izin (PATI) yang bekerja terutama...

Najib Lawat Perak, Gesa...

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak hari ini mengadakan lawatan di negeri...

Video: Perbualan Panas PPIM...

KEGAGALAN mendapatkan pinjaman bank akibat nama disenarai hitam atau mempunyai komitmen yang tinggi...

Jumpa Mayat Bayi Lelaki...

KUALA LUMPUR - Mayat bayi lelaki cukup sifat, ditemui dicelah batu dalam longkang...

Jangan Buat Kesimpulan Negatif Jika Tak Dapat Kerja

KUCHING – Pencari kerja diminta supaya tidak cepat membuat kesimpulan negatif sekiranya gagal memperoleh kerja yang dipohon termasuk mengaitkan kegagalan itu dengan perkara yang tidak relevan.

Menteri Kebajikan, Wanita dan Kesejahteraan Komuniti Sarawak Datuk Fatimah Abdullah memberi contoh kes seorang pemohon yang gagal mendapat kerja sebagai pegawai perkhidmatan pendidikan dan membawa perkara itu kepada wakil rakyat parti pembangkang.

Isu itu kemudiannya dimainkan pembangkang yang mempertikaikan alasan penolakan ‘tidak memenuhi kriteria penapisan’ oleh Jabatan Agama Islam Sarawak selain kuasa jabatan tersebut menolak permohonan, kata Fatimah dalam sidang media, di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Fatimah berkata jawatan itu ditawarkan oleh jabatan berkenaan, sekali gus memberinya kuasa membuat pilihan.

Iklan bagi jawatan itu disiarkan oleh akhbar pada awal tahun ini dan selepas permohonan ditutup pada 27 Jan lalu, sebanyak 4,438 permohonan diterima bagi mengisi dua kekosongan, katanya.


Menurut Fatimah penjawat jawatan akan bertanggungjawab menyelia kelas bahasa Arab, sekolah-sekolah agama di bawah kerajaan negeri serta kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA).

“(Justeru) permohonan calon (yang berkenaan) memang ditolak sebab tidak sesuai engan jawatan ini, walaupun dia guru matematik, tapi jelas dia tidak sesuai untuk jawatan ini,” katanya.

“Penjelasannya cukup ringkas di sini, tapi kerana tidak faham dan sentiasa ada syak wasangka terhadap kerajaan, maka timbulkan macam ni,” katanya lagi. – BERNAMA

Kategori