Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Gempa Bumi 6.3 Magnitud...

JAKARTA - Satu gempa bumi berukuran 6.3 magnitud melanda pulau Sulawesi di sini...

Murid Sekolah Nyaris Maut...

KAPIT - Seorang pemandu van dan beberapa murid Sekolah Kebangsaan Antaroh nyaris maut...

Ketibaan Kapal Tentera Laut...

PELABUHAN KLANG - Kehadiran kapal latihan tentera laut Korea Selatan, The South Korea...

Polis Terima Laporan Kes...

KUALA LUMPUR – Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan menerima satu laporan berhubung kes...

Jadual Baru Projek Hospital Petra Jaya Siap Hujung Tahun

KUCHING – Jadual baru projek pembinaan Hospital Petra Jaya yang bernilai lebih RM500 juta dijangka siap akhir tahun ini yang sebelum ini tertangguh sehingga Jun tahun lepas, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam.

Beliau berkata perkara itu tidak sepatutnya berlaku dan mengakui bahawa projek pembinaan hospital yang akan memiliki 300 katil pesakit itu berada dalam keadaan “sakit” dan memerlukan rawatan.

Katanya kontraktor pembinaan dilantik dengan kefahaman bahawa mereka berwibawa untuk menyiapkan pembinaannya mengikut jadual, namun disebabkan perkara yang tidak dapat dielakkan, projek tetap tertangguh.

“Saya harap dengan tempoh baru penyiapan hospital itu, kontraktor akan lebih bertanggungjawab, kerana kesan kelewatan ini, Hospital Umum Sarawak (HUS) dan penduduk sekitar sini menjadi mangsa,” katanya dalam satu persidangan media di HUS di sini petang ini.

“Jika siap hujung tahun ini, ia bermakna projek ini telah tertangguh selama satu setengah tahun, kerana mengikut jadual asalnya ia sepatutnya siap Jun tahun lepas lagi,” tambahnya.

Oktober lepas, Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata Jabatan Kerja Raya telah mengeluarkan ‘Notis Untuk Tujuan Penamatan’ kepada kontraktor ekoran kegagalan menyiapkan pembinaan mengikut jadual dan mengenakan denda lewat atau “Liquidated Ascertained Damages (LAD) yang ditentukan” terhadapnya bernilai RM9.219 juta, dan menetapkan Jun tahun ini sebagai tarikh baru penyiapannya.

Dr Subramaniam berkata di HUS pula ketika ini projek pembangunan sedang dilaksanakan membabitkan pembinaan kompleks yang menyediakan pusat jagaan harian, dewan bedah, Makmal Pathologi, di samping 1,800 tempat letak kereta, yang jumlah keseluruhannya sekitar RM350juta.


Sementara itu, Menteri Kesihatan itu berkata pagi ini beliau telah melawat seorang pesakit jangkitan rabies di Kampung Bayou, di samping melawat kemudahan kesihatan di Serian yang disediakan bagi tujuan menangani jangkitan rabies, atau dikenali sebagai penyakit “anjing gila” itu.

“Bantuan akan disalurkan kepada keluarga terbabit dan kita akan usahakan pelbagai langkah bagi membantu mereka” katanya.

Katanya adalah sukar untuk membuat kesimpulan mengapa jangkitan rabies pada manusia di Sarawak menjadi agak ‘sukar’ berbanding di Semenanjung, kerana menurutnya ia memerlukan maklumat daripada kajian terperinci Jabatan Verterinar untuk melihat keseriusan virus rabies pada anjing.- BERNAMA

Kategori