Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

VIDEO: Menakutkan.. Wartawan Tersilap...

PENGALAMAN membuat liputan di satu lokasi kes rompakan melibatkan tiga suspek ini mungkin...

Mesyuarat Tergempar Dihadiri Ahli...

KUALA LUMPUR - Satu mesyuarat tergempar diadakan di Ibu Pejabat UMNO, Menara Dato...

295 Anggota Polis Dikerah...

KUANTAN - Polis Pahang akan mengerahkan 295 anggotanya bertugas semasa Pilihan Raya Kecil...

7 Maut, 20 Cedera...

DAMSYIK - Tujuh orang maut manakala lebih 20 lagi cedera apabila bom kereta...

Isu Ladang Gatco: ‘Orang Tengah’ Direman 5 Hari

PUTRAJAYA – Seorang penyelesai direman lima hari sehingga 23 September ini bagi membantu siasatan berkaitan isu jual beli tanah di Kampung Serampang Indah, Jempoh, Negeri Sembilan yang dahulunyan dikenali sebagai Ladang Gatco.

Majistret Siti Nabila Abd Rashid mengeluarkan perintah reman yitu selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengemukakan permohonan di Mahkamah Majistret Putrajaya.

Lelaki berusia 69 tahun yang berperanan sebagai orang tengah itu ditahan setelah hadir memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM pada 2.45 petang semalam.

Semalam, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri DZulkifli Ahmad berkata lelaki tersebut merupakan saksi penting yang menguruskan pemindahan hak milik tanah.

Isu pertikaian ladang Gatco bermula apabila peneroka tidak berpuas hati dengan penjualan ladang itu.

Pada 28 Ogos, Dzulkifli berkata SPRM menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi menyiasat aduan penduduk kampung tersebut.

Penduduk kampung mendakwa terdapat penyelewengan dalam penjualan tanah tersebut kepada Thamarai Holdings Sdn Bhd pada 2007 memandangkan syarikat berkenaan hanya membayar RM16 juta sedangkan nilai pasaran semasa ialah sekitar RM 500 juta.


Kes Gatco bermula selepas pemilik asal tanah seluas 2,000 hektar berkenaan, Syarikat Gula Negeri Sembilan ditutup, menyebabkan ladang tebu terbabit dilupuskan kepada Perbadanan Kemajuan Negeri, Negeri Sembilan (PKNNS) secara pajakan 99 tahun.

PKNNS kemudian memajakkan tanah tersebut selama 66 tahun kepada syarikat The Great Allonioners Trading Corporation Bhd (Gatco) pada 1977 dan Gatco menjadikan kawasan tersebut sebagai tanah rancangan dengan membawa masuk peserta yang ditawarkan tapak rumah dan tanah kebun seluas 10 ekar dengan bayaran antara RM4,000 dan RM7,000 seorang.

Perancangan awal ladang tersebut akan dijadikan ladang getah namun Gatco menghadapi masalah kewangan menyebabkan projek itu terbengkalai dan tanah tersebut dirampas sebelum ditawarkan untuk lelongan awam pada 2004 dan dibeli Thamarai Holdings pada 2007. – BERNAMA

Kategori