Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Bekas MP Kota Tinggi...

KUALA LUMPUR - Bekas ahli lembaga pengarah Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) didakwa...

Jumlah Dagangan Meningkat Kepada...

KUALA LUMPUR - Jumlah perdagangan Malaysia mencatat pertumbuhan kukuh sebanyak 19.4 peratus kepada...

Kecam, Haramkan Kemasukan Nurul...

KOTA KINABALU - Kira-kira 200 orang awam dan anggota Badan Bukan Kerajaan (NGO)...

Mohd Zaidi Aziz Calon...

TANJUNG MALIM - Pemangku Ketua UMNO Bahagian Tanjung Malim, Mohd Zaidi Aziz diumumkan sebagai...

HIV-AIDS Kekal Pembunuh Utama Rakyat Afrika

JOHANNESBURG – HIV/AIDS kekal menjadi punca utama kematian rakyat Afrika berusia antara 10 dan 19 tahun, kata ketua UNICEF, Anthony Lake, pada permulaan sidang kemuncak antarabangsa mengenai virus itu.

“Di sebalik kemajuan mengagumkan di seluruh dunia dalam menangani wabak HIV/AIDS, masih banyak perlu dilakukan untuk melindungi kanak-kanak dan remaja daripada jangkitan, sakit dan kematian.

“AIDS masih menjadi punca kedua kematian bagi golongan berusia 10 hingga 19 tahun seluruh dunia, dan nombor satu di Afrika,” katanya dalam kenyataan yang disiarkan pada hari pertama persidangan AIDS 2016, yang diadakan di bandar raya Durban.

Menurut UNICEF, kematian berkaitan AIDS dalam kalangan penduduk berusia antara 15 dan 19 tahun meningkat lebih dua kali ganda sejak 2000, dengan 29 jangkitan baru dalam kumpulan umur berkenaan dilaporkan di seluruh dunia setiap jam.

“Remaja perempuan, terutama mudah terdedah, merangkumi kira-kira 65 peratus daripada jangkitan baru dalam kalangan belia di seluruh dunia.


“Di guru kecil Sahara Afrika, yang merangkumi kira-kira 70 peratus penduduk dunia yang menghidap HIV, tiga daripada setiap empat beliau yang baru dijangkiti HIV pada 2015 ialah perempuan,” katanya.

Kira-kira 68 peratus daripada 52,000 penduduk muda yang ditanya di 16 negara berkata mereka tidak mahu diuji, kerana bimbang dengan keputusan positif HIV dan kerana bimbang dengan sosial stigma. – AFP/BH ONLINE

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori