Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Ribut, Angin Kencang Ekoran...

KUALA TERENGGANU - Ribut kencang di beberapa kawasan di sekitar bandar raya ini...

Pelancong Asing Bogel Di...

Melalui gambar yang tersebar 30 Mei lalu, 10 pelancong asing termasuk empat wanita...

Air Pasang Merah: Penduduk...

LABUAN: Jabatan Perikanan Labuan menasihati penduduk di pulau bebas cukai ini supaya mengelak...

Selangor Gagal Cabar Isu...

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan semakan kehakiman yang difailkan...

Heret Ke Mahkamah Hanya Rumitkan Kemelut MIC

PUTRAJAYA – Kemelut MIC perlu diselesaikan secara baik tanpa perlu mengheret kes ke mahkamah kerana ia hanya akan merumitkan keadaan, kata Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan perdana menteri berkata beliau tidak fikir dengan membawa kes berkenaan ke mahkamah, walaupun ia hak individu untuk melakukannya, boleh menyelesaikan masalah.

“Mungkin ia menjadi lebih rumit hendak diselesaikan lagi lepas dibawa ke mahkamah. Apakah keputusan mahkamah sedangkan waktu yang diberikan ROS (Pendaftar Pertubuhan) kepada MIC agak terbatas,” kata Muhyiddin ketika diminta mengulas kemelut yang melanda MIC itu.

“Kalau tidak puas hati lagi, jumpa lagi, bincang lagi. Pokoknya ialah ada keikhlasan, maka isu itu dapat diselesaikan dengan sebaik-baiknya,” kata Muhyiddin yang ditemui media selepas melancarkan Pelan Transformasi Minda Ke Arah Negara Bersih, Sihat dan Sejahtera di sini hari ini.

Kemelut MIC itu timbul setelah ROS membatalkan pemilihan tiga jawatan naib presiden dan 23 jawatan CWC, yang diadakan di Melaka pada November 2013, susulan aduan berlaku penyelewengan.

Dalam surat bertarikh 5 Dis 2014, ROS mengarahkan MIC supaya mengadakan pemilihan semula bagi jawatan berkenaan dalam tempoh 90 hari.


Pada 18 Feb, mesyuarat peringkat tinggi BN mencapai keputusan untuk pemilihan semula MIC diadakan serta meminta Presiden MIC Datuk Seri G.Palanivel memanggil mesyuarat segera Jawatankuasa Kerja Pusat 2009 untuk penubuhan sebuah Jawatankuasa Pemilihan Bebas di kalangan parti itu.

Semalam (23 Feb) anggota Jawatankuasa Kerja Pusat MIC K. Ramalingam mengemukakan permohonan semakan kehakiman terhadap tindakan dan kenyataan yang dibuat oleh ROS serta Ketua Pengarah ROS Mohammad Razin Abdullah.

Muhyiddin menegaskan bahawa BN mahu MIC kembali kukuh dan kuat kerana masyarakat India mengharapkan parti berkenaan membela nasib mereka dan adalah merugikan jika masyarakat India menjauhi BN kerana merasakan MIC tidak kukuh.

“Apa pun kita hanya boleh beri nasihat. Terserahlah kepada mereka kalau mereka anggap tidak memadai dan mereka ada cara sendiri. Itu adalah hak merekalah apa yang mereka hendak lakukan,” katanya.

“Apa pun saya serahkan kepada pemimpin MIC. Mereka semua bijak pandai, berkelulusan tinggi dan banyak pengalaman. Kalau mereka rasa boleh selesai cara mereka sendiri, terserahlah,” katanya. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • MIC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori