Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Program Vaksinasi COVID-19 Negeri...

PUTRAJAYA - Proses vaksinasi bagi Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) Fasa 1 akan...

Pekerja Asing Wajib Jalani...

KUALA LUMPUR - Pekerja asing diwajibkan menjalani empat sesi pemeriksaan kesihatan dan saringan...

Gabenor Jakarta Minta Maaf...

JAKARTA - Ketika pakatan pembangkang di Malaysia secara terang hina Islam apabila bertegas...

Emir Qatar Hadiah Jet...

PRESIDEN Turki Recep Tayyip Erdogan berkata emir Qatar telah menghadiahkan sebuah jet persendirian...

Hasil Produk Inovasi Tinggi, Elak Tumpu Persaingan Harga

PUTRAJAYA – Penghasilan produk tempatan perlu memberi fokus kepada barangan yang bercirikan inovasi serta nilai tambah dan bukannya menumpukan kepada persaingan dari segi harga semata-mata, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Jika kita terus bersaing pada faktor harga sahaja dengan menggunakan input-input yang rendah, maka apa yang berlaku adalah kita akan bersaing pada tahap yang agak rendah dari segi pulangannya,” kata beliau dalam ucapan perasmian Rangkaian Penyelidikan Awam Swasta (PPRN) di sini hari ini.

Beliau berkata, negara juga akan terkesan sekiranya negara lain dapat mengurangkan kos mereka dan menyebabkan terpaksa mengurangkan kos untuk kekal bersaing dalam pasaran yang sengit.

“Untuk berjaya dalam persekitaran yang semakin kompetitif, maka kita harus sedar apa kekuatan kita, dan apakah aspek atau ruang yang boleh kita lakukan penambahbaikan,” kata beliau.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata salah satu aspek yang perlu diberi tumpuan adalah penghasilan produk menggunakan teknologi yang lebih intensif dan pengetahuan input yang lebih tinggi bagi meningkat pengeluaran produk sejajar dengan permintaan pasaran.

Untuk berjaya dalam persaingan global, ia memerlukan penghasilan produk berbeza yang mempunyai nilai yang tinggi serta berlainan daripada produk-produk yang ada dan tidak mudah ditiru, kata beliau.


“Sebagai contoh, iPhone 6, jika dibandingkan dengan telefon bimbit lain, mempunyai permintaan yang sangat tinggi sehingga ada orang sanggup tidur di tepi jalan supaya dia jadi orang pertama membeli iPhone 6.

“Kenapa dan mengapa kerana produk itu mempunyai nilai yang tinggi dan berbeza dengan produk lain,” soal beliau.

Mengenai PPRN, beliau berkata ia merupakan inisiatif inovatif yang diperkenalkan kerajaan untuk menggalakkan program inovasi yang berasaskan permintaan dalam memacu peningkatan produktiviti serta mengukuhkan pembangunan ekonomi negara.

Inisiatif PPRN yang diumumkan semasa Bajet 2015 dikenal pasti sebagai satu daripada strategi merancakkan lagi pembangunan inovasi dan pengkomersialan hasil pembangunan dan penyelidikan (R&D) negara. – ‎BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori