Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

MADA Perkenal Silibus Sembur...

ALOR SETAR – Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) memperkenalkan silibus pembelajaran penggunaan dron...

Wajarkah Kit Siang Diberi...

Kita tidak pasti mengapa Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Rais Yatim mengesyorkan Malaysia...

El Nino Bawa Rezeki...

TELUK INTAN - Walaupun ramai yang mengeluh dengan cuaca panas dan kering akibat...

Kajian Buktikan Wanita Tidak...

TREND lelaki berambut panjang dan disanggulkan seperti wanita amat popular dan dikatakan agak...

Elak Daki Gunung Datuk Di Musim Hujan

REMBAU – Orang ramai diminta supaya menghentikan sementara aktiviti pendakian di Gunung Datuk dekat sini berikutan keadaan tidak selamat dan merbahaya ketika musim hujan sekarang.

Ketua Polis Daerah Rembau, DSP Ibrahim Sharif berkata aktiviti ini tidak sesuai dilakukan berikutan musim tengkujuh sekarang kerana ia boleh menyebabkan pelbagai kemungkinan yang membahayakan pendaki.

“Saya nasihatkan supaya orang ramai mencari masa yang lebih sesuai iaitu sehingga cuaca betul-betul kembali pulih untuk memulakan semula aktiviti mendaki gunung tersebut.

“Di samping itu mereka perlu mengikut kesemua peraturan keselamatan yang telah ditetapkan terutamanya dari segi masa pendakian. Selain jangan pergi seorang diri atau pun berpecah dari kumpulan,” katanya kepada Bernama.


Beliau berkata setiap pendaki perlu membawa bersama alat komunikasi agar pihak berkuasa dapat mengesan kedudukan jika mereka hilang arah, selain lampu suluh sewaktu aktiviti dijalankan pada waktu malam.

Beliau diminta mengulas dua kejadian pendaki tersesat semasa mendaki gunung itu bulan ini melibatkan pelajar institusi pengajian tinggi.

Sementara itu Pengarah Bomba dan Penyelamat Negeri, Norazam Khamis berkata Jabatan Perhutanan Negeri telah diarahkan untuk mengehadkan aktiviti pendakian Gunung Datuk. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori