Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

PBS Mungkin Rujuk Kembali...

KIMANIS - Parti Bersatu Sabah (PBS) yang keluar daripada Barisan Nasional (BN) selepas...

Sikap Gemar Berlengah Punca...

PUTRAJAYA - Segelintir rakyat Malaysia gemar melengah-lengahkan pelbagai  urusan dan sering memilih untuk...

Twitter Kini Boleh Imbas...

LAMAN mikro Twitter telah mula memperkenalkan kebolehan untuk Tweet semula Tweet anda sendiri,...

Semua Bahagian UMNO Sabah...

KOTA KINABALU – UMNO Sabah akan bangkit semula dengan barisan kepimpinan baharu di...

Demonstrasi Haram Musnah Kehormonian Negara – Joseph

NIBONG TEBAL – Demonstrasi haram boleh memusnahkan keharmonian negara dan penunjuk perasaan tidak menghormati undang-undang, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Joseph Kurup.

Joseph berkata perpaduan menyatukan rakyat dan sebagai warganegara, setiap individu perlu memainkan peranan mereka dalam melindungi negara ini.

“Mereka yang menghadiri perhimpunan haram itu tidak mempunyai kedaulatan undang-undang yang ditetapkan dalam perlembagaan,” katanya pada majlis pelancaran program penghargaan negeri “Demi Negara” di pusat peranginan Bukit Jawi di sini hari ini.

Pada 19 Nov lepas, kedua-dua himpunan Bersih dan Baju Merah telah diadakan dan polis menganggap haram di Kuala Lumpur. Bagaimanapun, tiada kejadian yang tidak diingini berlaku semasa perhimpunan itu.

Joseph berkata, negara memerlukan undang-undang seperti Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) Akta 2012 untuk mengekalkan keamanan dan keharmonian di negara ini.

“Sebagai warganegara yang bertanggungjawab, kita mesti mematuhi undang-undang dan jika kita melampaui ia, ia akan memusnahkan keharmonian yang kita kecapi,” katanya.


Pada masa ini, Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah, orang pertama yang ditahan di bawah akta itu bagi membantu siasatan polis atas dakwaan penglibatan dalam aktiviti yang boleh memudaratkan demokrasi berparlimen.

Dalam ucapannya, Joseph juga telah menyeru rakyat Malaysia untuk menentang unsur negatif yang kini menguggat perpaduan dan kemakmuran negara.

“Kita perlu menggalakkan rakyat agar mempunyai kepercayaan dan mengukuhkan semangat patriotisme pada diri dan mengambil bahagian dalam membina Malaysia yang lebih baik dan bersatu pada masa depan,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori