Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Menteri Arah Rapid Rail...

KUALA LUMPUR - Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai meminta Rapid Rail...

Pasar Besar Awam Kulim...

KULIM – Kawasan penjaja di luar kawasan Pasar Besar Awam Kulim akan dinaik...

Anak Jean-Claude Van Damme...

ANAK perempuan Jean-Claude Van Damme pun sudah sama hebat dengan bapanya sendiri! Masakan tidak,...

‘Songkok Gundal’ Jahitan Tangan...

KUANTAN - Dari jauh, kelihatan Ismail Ahmad Gundal begitu tekun membetulkan kedudukan kain...

Dakwaan Negara Alami Kemerosotan Ekonomi Satu Fitnah

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menegaskan dakwaan kononnya negara akan mengalami kemerosotan ekonomi disebabkan faktor politik adalah satu fitnah.

Sehubungan itu, perdana menteri menyeru orang ramai supaya tidak terpedaya dengan fitnah tersebut kerana kerajaan yang memerintah adalah kerajaan yang berjaya mempertahankan pertumbuhan ekonomi negara.

“Baru-baru ini tersebar melalui laman sosial dan aplikasi WhatsApp khabar angin mendakwa kononnya negara akan bankrap pada bulan September tahun ini. Ramai pula yang mempercayainya,” kata Najib menerusi catatan terbaru di laman blog rasminya www.najibrazak.com.

Mengambil contoh krisis ekonomi yang pernah melanda negara pada 1998 dan 2008, Najib berkata ekonomi negara bahkan ekonomi dunia mempunyai kitaran naik dan turunnya.

“Pada 1998, kita mengalami krisis kewangan yang sangat dahsyat, di mana pertumbuhan ekonomi negara di tahap negatif, banyak perniagaan gulung tikar, ringgit jatuh mendadak dan rakyat hilang kerja.

“…10 tahun kemudian, dunia kembali diasak krisis ekonomi yang juga telah mengakibatkan ekonomi negara menyusut. Sebagai Menteri Kewangan ketika itu, saya telah mengambil langkah proaktif dalam merangka program perangsang ekonomi,” katanya.


Najib berkata pada tahun lepas juga, negara turut melalui satu lagi cabaran ekonomi apabila hasil pendapatan negara merosot lebih RM30 bilion akibat kejatuhan harga minyak.

“Hakikatnya, ekonomi negara tetap berkembang pada kadar lebih empat peratus pada separuh pertama tahun ini, dan tidak pula tersungkur ke tahap negatif seperti tahun 1998,” kata Najib. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori