Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

APM Pastikan Minda Rakyat...

SANDAKAN - Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) yang ditugaskan di dalam Zon Selamat...

Jakim Sahkan Minyak Yu...

BAHAGIAN Hab Halal, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini menerusi satu kenyataannya mengesahkan minyak...

“Makin Pupuslah Tapir Dalam...

"MAKIN pupuslah tapir dalam negara ni," demikian antara luahan netizen yang kecewa apabila...

Rusuhan Parit Raja: 7...

JOHOR BAHRU - Polis menahan tujuh lagi individu bagi membantu siasatan berhubung demonstrasi...

Buku POCA Nukilan Ahmad Zahid Dilancarkan

PUTRAJAYA – Buku ‘POCA: Nafas Baharu Banteras Jenayah’ hasil tulisan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilancarkan hari ini yang akan menjadi bahan rujukan berautoriti mengenai Akta Pencegahan Jenayah (POCA).

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata beliau mengambil masa hampir dua tahun untuk menyiapkan buku berkenaan supaya tiada fakta yang tercicir.

Buku berkenaan mengandungi lima bab dengan 315 muka surat termasuk penerangan terperinci, gambar, jadual dan rajah yang berkaitan untuk menjadi bahan bacaan yang bermutu dan rujukan berautoriti.

“Saya memulakan usaha menulis buku ini dengan bantuan sidang editorial. Niat saya tiada lain hanya ingin berkongsi pengalaman dan pengetahuan kerana saya terbabit secara langsung dalam keseluruhan proses kewujudan akta ini,” katanya.

Ahmad Zahid berkata POCA digubal untuk disesuaikan dengan suasana semasa apabila jenayah semakin kompleks seiring dengan ledakan perkembangan ICT yang mewujudkan dunia tanpa sempadan.

​​​​​​​”Proses ini tidak mudah dan sangat panjang,” katanya pada pelancaran buku itu di sini hari ini yang turut dihadiri dua Timbalan Menteri Dalam Negeri iaitu Datuk Nur Jazlan Mohamed dan Datuk Masir Kujat.

Beliau berkata penggubalan POCA bermula dengan perbincangan panjang lebar dalam mesyuarat kabinet dan diikuti siri penglibatan bersama masyarakat awam menerusi perjumpaan dalam sesi dialog.


Seminar serta forum jenayah turut diadakan bagi mendapatkan pandangan dan maklum balas seluruh rakyat Malaysia mengenai akta itu, katanya.

Pandangan segenap lapisan masyarakat dikaji dan akta itu kemudiannya dibahaskan di Dewan Rakyat dan seterusnya di Dewan Negara.

Ahmad Zahid berkata buku itu mempunyai petikan Penyata Rasmi Parlimen (hansard) yang menerangkan keseluruhan proses dan prosedur penggubalan dan perbahasan POCA di Parlimen.

Sebanyak 3,000 naskhah buku berkenaan sudah terjual setakat ini. – BERNAMA

Kategori