Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Lelaki Maut Dipercayai Ditikam...

PASIR MAS - Seorang lelaki maut dipercayai ditikam dengan senjata tajam oleh seorang lelaki tidak dikenali ketika mangsa sedang makan di sebuah premis makanan segera di...

Kru Feri Cedera Dipukul...

GEORGE TOWN - Seorang kru feri cedera dipukul sekumpulan lelaki semasa feri Pulau...

Laporan Akhir Audit 1MDB...

KUALA LUMPUR - Seorang bekas pengarah audit di Jabatan Audit Negara (JAN) memberitahu...

“Baju KLCC Saya Dah...

MASIH ingat lagi fasal cerita Mark Adam berkaitan baju Melayu KLCC yang menjadi...

Bimbang Pendapatan Tidak Stabil Apabila Bersara Kelak

SEREMBAN – Kestabilan pendapatan adalah antara perkara penting yang menjadi kerisauan pekerja swasta apabila bersara kelak.

Isu kos sara hidup yang tinggi, keperluan kesihatan dan tanggungan menambah kebimbangan golongan pekerja hari ini.

Seorang kakitangan swasta, Sarinah Mat Kassim, 32, berkata dia sering memikirkan kehidupan selepas bersara meskipun masih panjang lagi tempoh untuk sampai ke arah itu.

“Saban tahun, kos sara hidup meningkat, kesihatan pula tak dapat dijangka. Sekarang kita sihat, akan datang mungkin penyakit datang menjenguk.

“Saya risau kalau-kalau selepas bersara saya terputus duit belanja. Walaupun saya ada mencarum dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), tetapi saya tak dapat menjangka (wang simpanan) cukup atau tidak untuk menampung saya dan keluarga,” katanya kepada Bernama di sini.

Sarinah, ibu kepada tiga anak, berkata dia merancang untuk memindahkan keseluruhan simpanan dalam akaun KWSP kepada akaun simpanan khas untuk bayaran bulanan, apabila dia bersara kelak.

“Kalau keluarkan secara sekali gus, takut tak pandai urus wang saraan yang banyak, jadi dengan saraan bulanan ni bolehlah saya rancang perbelanjaan dengan lebih teratur,” katanya.

Kakitangan sebuah bank, Nor Azhani Mohamad Yusof, 28, yang berhasrat bergelar jutawan apabila umurnya mencapai 60 tahun, mengambil keputusan untuk membuat pelaburan dalam dana Amanah Saham Bumiputra 2 dan CIMB Islamic Dali Equity Fund selama 20 tahun, menggunakan simpanan Akaun 1 KWSP.


“Sudah dua tahun saya terlibat dalam pelaburan ini dan saya yakin ini juga merupakan satu usaha memastikan kehidupan saya selepas bersara lebih terjamin.

“Selain itu, saya juga merancang untuk menggunakan pendapatan hasil pelaburan ini untuk pendidikan anak-anak dan membangunkan kelas mengaji di sekitar tempat tinggal saya,” katanya.

Nor Azhani berkata keputusan untuk melabur ini turut dipengaruhi rakan sekerjanya yang lebih senior yang menggalakkannya untuk melabur pada usia muda agar senang di hari tua.

“Saya berharap lebih ramai lagi golongan muda melabur dalam dana atau saham yang diiktiraf kerajaan dan tidak mudah terpengaruh dengan pelaburan yang menjanjikan keuntungan berlipat ganda dalam tempoh singkat,” katanya mengakhiri perbualan. – BERNAMA

Kategori