Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

1 Maut, 1 Cedera...

NEW YORK - Seorang lelaki terbunuh dan seorang wanita cedera selepas polis melepaskan...

Selangor Catat Kes Denggi...

GOMBAK – Selangor mencatatkan kes denggi tertinggi pada tahun 2023 dengan peningkatan sebanyak...

Parlimen Perlu Mempunyai Unit...

KUALA LUMPUR - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low Seng Kuan...

Kes Positif COVID-19 Global...

JUMLAH kumulatif kes positif COVID-19 seluruh dunia kini melepasi 158.51 juta kes, berikutan...

Bekas CEO Nascom Dibebas Sabitan Hukuman Penjara, Denda

SHAH ALAM – Mahkamah Tinggi membebaskan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Komputer Nasional Bhd (Nascom) Zulkifli Amin Mamat yang dihukum penjara empat tahun dan tiga kali sebatan atas kesalahan pecah amanah membabitkan wang berjumlah RM1.61 juta, dua tahun lepas.

Hakim Datuk Ghazali Cha membenarkan rayuan Zulkifli bagi mengetepikan sabitan dan hukuman yang dijatuhi Mahkamah Sesyen.

Ghazali dalam penghakimannya berkata hujahan pembelaan mempunyai merit dan mahkamah mendapati perayu tidak perlu dipanggil membela diri dan sabitan Mahkamah Sesyen adalah tidak selamat untuk dikekalkan.

“Perayu (Zulkifli) dibebaskan daripada sabitan dan sekiranya denda RM200,000 sudah dibayar, ia hendaklah dikembalikan kepada perayu,” katanya.

Zulkifli, 62, disabitkan kesalahan oleh Mahkamah Sesyen di sini pada 3 Jun 2013 selepas didapati bersalah melakukan kesalahan itu di Wisma Nascom, Subang Hi-Tech Industrial Park, antara 25 Nov dan 31 Dis 2002.

Dia didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan pada Julai 2004.


Menurut kertas pertuduhan, Zulkifli didakwa menipu seorang ahli perniagaan sehingga mendorong mangsa menyerahkan RM1.61 juta.

Tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu dengan cara memperdayakan mangsa supaya mempercayai bahawa Nascom mempunyai tabung khas untuk menyimpan wang yang dibayar oleh syarikat-syarikat yang menyertai program vendor kepada Nascom dan wang tersebut terjamin.

Wang itu didakwa disimpan dan tidak akan digunakan melainkan untuk tujuan tertentu mengikut perjanjian sedangkan Zulkifli sebenarnya didakwa mengetahui tabung khas itu sebenarnya tidak pernah wujud.

Perbuatan tertuduh telah mendorong ahli perniagaan itu menyerahkan wang tersebut sebagai deposit sekuriti bagi program berkenaan.

Pada prosiding hari ini, Zulkifli diwakili peguam RV Lingam manakala pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Mohd Ilmani Ahmad. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori