Friday, April 19, 2024

Creating liberating content

Belum Ada Kenyataan Rasmi...

KUALA LUMPUR - Belum ada sebarang kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh pihak Kementerian...

‘Dr Google’ Antara Punca...

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan mengenal pasti bahawa kemunculan terlalu banyak 'Dr Google'...

Jangan Tergesa-Gesa Laksana Sekatan...

KUALA LUMPUR: Masih terlalu awal untuk membuat sebarang keputusan sekatan pergerakan dan sekatan...

Parlimen Indonesia Setuju Sahkan...

KUALA LUMPUR - Parlimen Indonesia bersetuju untuk meratifikasi Perjanjian ASEAN Mengenai Pencemaran Jerebu...

Bantuan Kerajaan Kini Lebih Tersusun – Najib

KUALA LUMPUR – Bantuan daripada kerajaan kini diagihkan dengan lebih tersusun berbanding diberi secara pukul rata yang hanya akan memburukkan lagi jurang perbezaan ekonomi, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata pengenalan tujuh jenis kad diskaun untuk kumpulan sasar daripada pelbagai lapisan masyarakat antara contoh bentuk bantuan daripada kerajaan agar beban kehidupan mereka dapat dikurangkan.

Najib berkata tujuh kad berkenaan adalah Kad Friends of KPDNKK (sahabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan) yang disediakan kepada umum, Kad Ceria untuk semua penduduk Wilayah Persekutuan, Kad OKU yang memberi pelbagai manfaat dan kemudahan pemilik (kurang upaya), Kad Diskaun Siswa 1Malaysia yang direka agar berfungsi sebagai kad debit, kad ATM dan juga kad diskaun untuk para penuntut institusi pengajian tinggi.

“Anggota keselamatan juga diperuntukkan khas dengan 1Malaysia Privilege Card dan para pesara juga tidak dilupakan khidmat mereka dengan penyediaan Kad Bekas Tentera dan Kad Pesara Kerajaan,” katanya melalui catatan terbaru di laman blog, www.najibrazak.com, hari ini.

Beliau berkata kad diskaun itu adalah antara pelbagai inisiatif yang diperkenalkan sebelum ini agar dapat terus membantu kehidupan rakyat yang lebih memerlukan.

“Dasar-dasar membela kehidupan mereka yang kurang bernasib baik serta secara langsung ini juga akan sentiasa menjadi keutamaan kerajaan hari ini,” katanya.


Najib menekankan bahawa kerajaan mengambil berat keluhan rakyat berkenaan kos sara hidup yang semakin meningkat dan atas kesedaran inilah pelbagai inisiatif dijalankan seperti mengawal harga barang keperluan tertentu.

“Namun untuk mengawal kesemua barang dalam keadaan ekonomi negara yang semakin kompleks adalah mustahil,” katanya. – BERNAMA

Kategori