Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

UMNO Bantu Rakyat Tanpa...

SANDAKAN - Pelaksanaan Program UMNO Bantu Rakyat memperlihatkan komitmen tinggi UMNO Pusat bersama...

Pembantu Penguat Kuasa JPJ...

MELAKA - Seorang pembantu penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Melaka mengaku tidak...

Polis Bantuan YTL Guna...

KUALA LUMPUR - Polis Kuala Lumpur yakin penggunaan teknologi komputer berasaskan kecerdasan buatan...

Dua Pelajar Tahfiz Dikhuatiri...

SETIU - Dua pelajar tahfiz dikhuatiri lemas selepas dilaporkan hilang dihanyutkan arus ketika...

BAM Gubal Peraturan Tangani Gejala Atur Perlawanan

KUALA LUMPUR – Pemain badminton negara boleh digantung seumur hidup daripada beraksi sekiranya didapati terlibat dalam gejala mengatur perlawanan dan isu lain yang berkaitan apabila Persatuan Badminton Malaysia (BAM) melaksanakan peraturan baharu.

Anggota Majlis BAM Jadadish Chandra berkata Jawatankuasa Peraturan, Disiplin dan Integriti badan induk itu akan bermesyuarat tidak lama lagi bagi mengesahkan peraturan baharu tersebut bagi tujuan menangani kegiatan itu di peringkat kebangsaan.

Beliau berkata pelaksanaan peraturan baharu itu sangat penting bagi mengekang aktiviti berkenaan kerana ia boleh menjejaskan sukan badminton pada masa depan.

“Saya sudah kemukakan laporan awal saya kepada Majlis BAM dan mereka menerimanya. Kita akan mempunyai peraturan baharu berkaitan perkara itu. Kita tidak boleh tunggu sehingga kejadian serupa berulang dan mendapati kita tidak mempunyai peraturan untuk menanganinya.

“Persekutuan Badminton Dunia (BWF) mempunyai peraturan itu di peringkat antarabangsa. Kita akan syorkan peraturan ini di peringkat kebangsaan kerana sukan ini semakin besar. Aktiviti mengatur perlawanan boleh berlaku bila-bila masa…kalau bukan tahun ini, mungkin dua atau tiga tahun lagi,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Majlis BAM di Akademi Badminton Malaysia di Bukit Kiara hari ini.

Chandra berkata sekiranya perbuatan mengatur perlawanan berlaku dalam tempoh terdekat, pemain terlibat akan menjalani proses penghakiman seperti biasa, termasuk diberi hak melantik wakil guaman serta menghadiri sesi pendengaran.

“Pelbagai hukuman ditetapkan bergantung pada tahap kesalahan dilakukan. Begitu juga, kita boleh melarang mereka daripada bermain seumur hidup,” katanya.

Dunia badminton Malaysia dikejutkan dengan skandal mengatur perlawanan melibatkan dua pemain bebas, yang kini digantung sementara daripada beraksi dalam sukan itu oleh BWF.

Pemain terbabit menghadiri sesi pendengaran BWF di Singapura pada Isnin dan Selasa, susulan penggantungan mereka kerana disyaki mengatur perlawanan.

Mereka menghadapi enam pertuduhan dan satu daripada kesalahan berkenaan dipercayai dilakukan pada Grand Prix Korea.


Panel disiplin tiga anggota itu dijangka merumuskan dapatan mereka setelah selesai sesi pendengaran dan mengemukakan keputusan penghakimannya kepada BWF.

Jika didapati bersalah, dua pemain itu akan dilarang bermain seumur hidup – keputusan yang diambil untuk julung kalinya oleh badan induk badminton dunia itu.

Sementara itu, Chandra yang mewakili BAM pada sesi pendengaran berkenaan di Singapura, berkata keputusan menghalang beliau daripada menghadiri sesi itu pada hari kedua, bercanggah dengan perlembagaan BWF.

“Saya ke sana sebagai wakil BAM, jadi mereka tidak berhak menghalang saya daripada menghadiri sesi itu. Perkara itu disebut dalam Perkara 13.8.2.6 perlembagaan BWF.

“Kejadian sudah berlaku dan ini merupakan kes pertama BWF. Ia boleh menjadi suatu proses pembelajaran bagi mereka,” katanya.

Chandra dihalang daripada menghadiri sesi pendengaran pada hari kedua apabila pengerusi panel bebas tiga anggota itu menerima aduan daripada peguam yang mewakili pemain berkenaan bahawa beliau menyalurkan maklumat kepada media. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • BAM

Kategori