Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Isu Kapal LCS: Polis...

KUALA LUMPUR: Polis akan merakam percakapan Timbalan Presiden PKR,Ikuti Mynewshub: TelegramRafizi Ramli minggu depan...

Inisiatif Sejahterakan Warga Wilayah...

KUALA LUMPUR - Kementerian Wilayah Persekutuan akan mewujudkan pelbagai inisiatif bagi membantu meringankan...

Farah Ann, Choon How...

KUALA LUMPUR - Ratu gimnastik negara, Farah Ann Abd Hadi dan atlet wushu,...

KAFA Belum Terima Surat...

KOTA BHARU - Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) masih belum menerima surat rasmi...

Azizulhasni Atlet Pertama Cuba Trek Velodrom Nasional

PETALING JAYA – Jaguh trek berbasikal negara, Azizulhasni Awang diberi penghargaan mencuba Velodrom Nasional dan trek berbasikal BMX di Nilai, Negeri Sembilan pada minggu depan sebelum venue itu digunakan untuk temasya Sukan SEA Kuala Lumpur dan Para Asean.

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin berkata pemilihan itu sekali gus menjadikan Azizulhasni sebagai atlet berbasikal pertama yang akan mencuba trek berkenaan sebelum majlis penyerahan velodrom itu akhir bulan ini.

“Azizulhasni akan balik ke Malaysia malam ini dan saya sudah minta beliau mencuba trek itu minggu depan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program KL2017@Sekolah di Sekolah Kebangsaan Taman Tun Dr. Ismail (2) , di sini hari ini.

Velodrom Nasional Nilai yang mula dibina pada Januari 2015 dengan kos RM80 juta dikendalikan Jabatan Kerja Raya.

Azizulhasni yang terkenal dengan jolokan ‘The Pocket Rocketman’ baru-baru ini muncul juara dunia bagi acara keirin Kejohanan Berbasikal Trek Dunia UCI di Hong Kong.

Terdahulu pada majlis itu, Khairy membuat kejutan dengan memakai maskot ‘Rimau’ Sukan SEA sebelum merasmikan program hari sukan sekolah itu.


Khairy berkata gimik itu merupakan satu daripada inisiatif untuk merancakkan semangat kesukanan golongan remaja khususnya dalam menghadapi Sukan SEA yang akan berlangsung pada 19 hingga 30 Ogos dan Sukan Para Asean pada 17 hingga 23 Sept.

“Momentum sambutan untuk temasya ini, kita perlu bina sedikit demi sedikit agar menjadi klimaks pada Ogos ini. Saya terfikir idea itu (gimik) untuk acara tertentu yang mana saya sendiri menjadi Rimau dan sekurang-kurangnya saya faham pengorbanan yang perlu dilalui oleh mereka yang menjadi maskot Rimau,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Khairy berkata Jawatankuasa Pengelola Sukan SEA (Masoc) sudah mencapai 80 peratus daripada sasaran penajaan RM30 juta dalam bentuk wang tunai.

“Semua penajaan berjalan lancar, cuma kami kekurangan sedikit wang tunai. Dalam masa terdekat saya perlu mendapatkan satu atau dua lagi penajaan besar, saya berharap kami berjaya mendapatkannya. Secara keseluruhan jumlah tajaan wang tunai dan perkhidmatan serta barangan sudah mencapai 90 peratus,” katanya. – BERNAMA

Kategori