Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Fikir Kepentingan, Kata Khairy...

KUALA LUMPUR - Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin meminta agar pasukan negeri...

20,000 Meriahkan Rumah Terbuka...

PUTRAJAYA – Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri peringkat Wilayah Persekutuan Putrajaya berlangsung meriah dengan...

Lelaki Tertua Di Dunia...

MUNGKIN disebabkan usia yang semakin lanjut membuatkan seorang lelaki yang dipercayai  lelaki tertua...

7 Kapal Dikerah Cari...

Tujuh buah kapal dari Unit Keselamatan dan Penyelamat Basarnas dan dua helikopter Indonesia...

APMM Lahad Datu Temui Tongkang Anand12 Yang Dirampas Abu Sayyaf

LAHAD DATU – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Lahad Datu menemui sebuah tongkang yang didaftarkan atas nama ‘Anand 12’ yang dipercayai dirampas kumpulan militan Abu Sayyaf di kawasan perairan Filipina pada 26 Mac lepas.

Pengarah Maritim Daerah Sandakan, Kapten Maritim A. Razak Abd Rahman berkata tongkang milik bot tunda Brahma 12 yang dirampas ketika dalam perjalanan dari Kepulauan Borneo ke Filipina pada hari kejadian itu dijumpai APMM semalam kira-kira jam 1.05 tengah hari di dalam kawasan Perairan Tungku, Lahad Datu.

“Semasa operasi mencari, APMM telah menggerakkan dua aset dari Pangkalan Maritim Lahad Datu (PM 17) iaitu Bot Kilat 51 dan Banggi 35. Manakala Pasukan Polis Marin (PPM) menggerakkan Bot PA 47.

Operasi yang dimulakan pada jam 10.30 pagi dan berakhir sebaik ditemui pada jam 1.05 tengah hari adalah hasil kerjasama erat dari pihak Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) dan PPM Lahad Datu,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

A.Razak berkata tongkang itu dipercayai telah hanyut dari Terumbu Alice, Filipina dan memasuki perairan Malaysia.


Katanya ketika ditemui tongkang itu dalam keadaan terapung di posisi 8.4 batu nautika Timur Laut Platform Tun Sharifah Rodziah (TSR) dan 13.7 batu nautika Tenggara Tanjung Tungku.

“Hasil pemeriksaan juga mendapati, tiada orang di atas tongkang dan tongkang tersebut mengandungi lebih kurang 7,000 tan metrik arang batu,” katanya.

Dalam kejadian pada 26 Mac itu, bot tunda dan tongkang yang membawa arang batu dari Kepulauan Borneo ke Filipina itu dirampas kumpulan militan Abu Sayyaf manakala 10 kru bot tunda berkenaan, semuanya warganegara Indonesia, telah diculik untuk mendapatkan wang tebusan. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori