Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Santai: 20 Gambar Menarik...

Adakalanya, kita memerlukan hiburan sebegini bagi mengurangkan stres seharian bekerja dan pada masa...

Hormati Keputusan Lembaga Pengampunan

JASIN - Semua pihak perlu menghormati keputusan Lembaga Pengampunan menolak petisyen pengampunan diraja...

Kertas Siasatan Rogol Gadis...

JOHOR BAHRU - Polis akan mengemukakan kertas siasatan segera kepada pihak Peguam Negara...

Umat Islam Perlu Hayati...

TAWAU - Umat Islam perlu terus menghayati ajaran dalam kitab suci al-Quran serta...

Di China Pun Sudah Ada Menara Eiffel Tau!

Kota Paris sentiasa menjadi destinasi idaman. Tambahan pula, kota itu mengungguli carta sebagai kota paling romantis sekaligus menjadi destinasi pelancongan paling terkenal dunia.

Bila menyebut nama kota Paris, pastilah terbayang-bayang di mata Menara Eiffel yang cukup gah hingga diiktiraf salah satu daripada tujuh keajaiban dunia.

Namun dalam popularnya kota yang cukup sinonim dengan Menara Eiffel ini, ada pula pihak-pihak yang meniru struktur mercu tanda kota tersebut.

Hah, mana lagi kalau bukan di negara China. Negara tersebut memang cukup terkenal dengan konsep barangan tiruannya. Pendek kata, semua barang hendak ditiru!

Mesti anda tidak percaya kan? Hah, tengoklah sendiri Menara Eiffel yangkonon-kononnya di Paris tapi sebenarnya di China ini…

replica-paris-10

replica-paris-2

Untuk makluman anda tempat ini sudah dibina sejak 2007 lagi dan syarikat yang bertanggungjawab dalam pembinaan bandar ini ialah Zhejiang Guangsha Co. Ltd.

Memang menarik bukan?  Sebuah bandar replika berjaya terhasil daripada adaptasi bandar Paris dan Menara Eiffel yang terletak di Tianducheng, Wilayah Zhejiang.

Tapi sayangnya,  projek ini dikatakan tidak berjaya seperti diharapkan kerana kota replika ini kurang mendapat sambutan hinggakan ianya kelihatan sunyi.

replica-paris-3replica-paris-11-720x448 replica-paris-15 replica-paris-8

Sekali imbas memang sebijik dengan kota Paris. Sampaikan semua dekorasi di Paris menjadi inspirasi untuk membina kawasan ini seperti reka bentuk kolamnya, taman-taman dan bangunan yang dibina.

Bezanya, Menara Eifel mempunyai saiz lebih besar iaitu tiga kali ganda daripada saiz ini. Manakala, replika Menara Eifel di China ini hanya berketinggian 108 meter (354 kaki).


replica-paris-4

 

replica-paris-5

 

replica-paris-6

 

replica-paris-7

replica-paris-16

Meskipun bandar ini sunyi dan kurang penghuni, tetapi ia sering jadi pilihan bakal pengantin untuk menjalani sesi fotografi.

Jadi bagi anda yang bakal menjejakkan kaki ke ke negara China, bolehlah singgah ke kota replika ala-ala Paris ini ye! – MYNEWSHUB.CC

Oleh : FARAH

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori