Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

“Kebetulan Jadi Rezeki Saya,...

SEMENJAK video 'panas' Fathia Latif tular di media sosial, banyak andaian telah dibuat...

Wanita Jalin Hubungan Dengan...

WANITA ini memang pelik. Dia mendakwa telah melakukan seks dengan hantu dan atas...

Musim Sejuk Terpanas Dalam...

CANBERA - Australia mengalami musim sejuk paling panas pernah dicatatkan dalam sejarah dengan...

Pejuang Rohingya Isytihar Gencatan...

BANGKOK/COX'S BAZAR - Pejuang Rohingya mengisytiharkan gencatan senjata selama sebulan mulai hari ini,...

Amalan, Penghayatan Nilai Jadi Fokus Utama M10MP

KUALA LUMPUR – Modul 10 Minit Perhimpunan (M10MP) yang dilaksanakan sewaktu perhimpunan mingguan di sekolah rendah dan menengah tahun ini bakal memberi fokus kepada elemen amalan dan penghayatan nilai di samping mencetuskan budaya berfikir.

Menteri Pendidikan, Maszlee Malik berkata, modul yang diperkenalkan sejak 2017 ini telah memperkasakan komponen Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21).

“Evolusi perhimpunan sekolah alaf baharu perlu diperkasa bersesuaian dengan keperluan dan hasrat kementerian untuk mencapai kemenjadian murid daripada pelbagai kemahiran.

“Ucapan berjela-jela, leteran panjang dan aktiviti perhimpunan yang bersifat sehala perlu diubah serta-merta,” katanya ketika berucap merasmikan Program Wadah Perhimpunan Sekolah Alaf Baharu dan Pelancaran 60 Tahun Ilmu Khas, di Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Ilmu Khas, di sini hari ini.

Maszlee berkata, IPG Kampus Ilmu Khas yang merupakan Pusat Kecemerlangan Kemahiran Berfikir adalah penggerak utama kepada pelbagai idea kreatif yang dilaksanakan M10MP agar perhimpunan mingguan sekolah lebih ceria dengan memperkenalkan aktiviti berkonsepkan amalan berimpak tinggi, berpusatkan murid sekali gus membentuk kemenjadian murid dalam waktu yang singkat.


Selain itu, ia turut mengetengahkan elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT), kreativiti, pentaksiran dan atribut diri yang digabung secara komprehensif dalam perhimpunan tersebut.

Pada 2017, M10MP memperkenalkan elemen KBAT manakala pentaksiran berasaskan sekolah merupakan elemen yang dipilih pada tahun lepas. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • M10MP

Kategori