Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Tak Tahan Cemburu, Lelaki...

SEORANG lelaki berusia 40 tahun terlibat dalam pertengkaran dengan seorang lelaki muda disyaki...

Pendedahan Jantina Sajat ‘Dihalang’...

KINI tiba masanya untuk rakyat Malaysia mengetahui tentang identiti jantina sebenar usahawan kosmetik...

Isteri Jalaluddin Hasan Meninggal...

TAKZIAH diucapkan kepada pelakon terkenal, Datuk Jalaluddin Hassan atas pemergian isteri tercinta, Datin...

Mahathir Tiba Di Bangkok...

BANGKOK – Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa...

21 Jun Pengurusan Kes Saman Terhadap Rafizi

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan 21 Jun bagi satu lagi pengurusan kes saman fitnah difailkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor terhadap Naib Presiden PKR Mohd Rafizi Ramli dan seorang pemilik portal berita berhubung subsidi minyak.

Pesuruhjaya Kehakiman Rohani Ismail menetapkan tarikh itu di dalam kamar selepas saman itu dikemukakan untuk pengurusan kes oleh peguam Nor Emelia Iszeham yang mewakili Najib dan Rosmah.

Turut hadir peguam Ng Siau Sun yang mewakili Mohd Rafizi dan peguam Joanne Leong mewakili pemilik portal ‘Media Rakyat’ Chan Chee Kong.

Nor Emelia memberitahu pemberita, mahkamah menetapkan tarikh itu untuk pengurusan kes selanjutnya bagi memberikan perkembangan terkini berhubung permohonan bagi kebenaran merayu oleh kedua-dua defendan di Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan menolak pembelaan mereka bahawa ia adalah komen yang adil.

“Permohonan kebenaran untuk merayu di Mahkamah Persekutuan akan didengar pada 20 Jun,” katanya.

Pada 29 Nov tahun lepas, Najib dan isterinya berjaya dalam rayuan mereka di Mahkamah Rayuan untuk membatalkan pembelaan defendan bahawa ia merupakan komen yang adil, dalam saman fitnah mereka berhubung subsidi minyak.

Najib dan Rosmah memfailkan saman itu pada 16 April, 2015 mendakwa Mohd Rafizi, yang juga anggota Parlimen Pandan telah mengeluarkan kenyataan yang memperlekehkan mereka pada satu forum tentang subsidi minyak di Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur, pada 22 Nov, 2014.


Mereka mendakwa ucapan Mohd Rafizi telah dirakamkan oleh Media Rakyat dan dimuat naik oleh Chan atau pembantunya di YouTube dan portal itu.

Mereka juga mendakwa Chan telah berkongsi rakaman itu di dalam akaun Facebook Media Rakyat yang boleh diakses secara bebas oleh pengguna Internet seluruh dunia.

Mereka berkata Chan telah gagal mengamalkan kewartawanan bertanggungjawab dengan tidak mengesahkan atau menyiasat kesahihan tuduhan-tuduhan di dalam kenyataan itu sebelum menyiarkannya.

Pasangan itu menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan yang difikirkan sesuai oleh mahkamah, faedah dan kos. – BERNAMA

Kategori