Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Tanaman Tembikai: FGV Sewakan...

JEMPOL - Felda Global Ventures Holding Berhad (FGV) menyewakan seluas 125 hektar tanah...

Guru Cucuk Jari Kanak-Kanak...

SEORANG guru tadika di sebuah sekolah di China telah didakwa mendera kanak-kanak di...

Syor Naikkan Caruman PERKESO

KUALA LUMPUR - Kerajaan bercadang untuk menaikkan kadar caruman mengikut Akta Keselamatan Sosial...

Hak Pembangunan Sarawak Akan...

MIRI - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sekali lagi memberi jaminan...

24 Maut Ribut Salji Besar “Snowzilla” Landa AS

WASHINGTON – Wilayah timur Amerika Syarikat (AS) pulih seketika daripada ribut salji besar yang mengakibatkan sekurang-kurangnya 24 orang maut namun Washington masih terjejas teruk apabila pejabat kerajaan dan sekolah kekal ditutup hari ini.

Ribut yang digelar “Snowzilla” membadai berpuluh negeri pada Jumaat sehingga awal pagi Ahad, menyebabkan kira-kira 85 juta penduduk terpaksa duduk di dalam rumah dan tidak berada di jalan raya demi keselamatan mereka.

Salji besar setebal 68 sentimeter menyelaputi Central Park, di New York dikira salji kedua tertinggi pernah dicatat sejak 1869 dan lebih 55.88 sentimeter salji melumpuhkan ibu negara Washington.

Rekod tertinggi bacaan salji turut dicatat di beberapa bandar lain dan merebak sehingga ke Pantai Timur dengan Philadelphia dan Baltimore turut menerima sebahagian daripada kesan paling teruk akibat bencana alam itu.

Namun ketika ribut salji besar itu tamat dan suhu kembali meningkat, New York bangkit daripada situasi lumpuh dan kembali cergas dengan jadual perjalanan. Jalan raya dibuka semula di seluruh bandar di Long Island dan di New Jersey.


Beribu-ibu orang memenuhi kawasan taman, bermain salji, menganjurkan pertandingan lawan bola salji dan ski merentas desa sambil kanak-kanak gembira bermain salji di bawah sinar mentari.

Sementara itu, pertunjukan broadway diteruskan semula selepas dibatalkan pada Sabtu dan muzium dibuka semula manakala kawasan yang diselaputi salji di jalan utama dibersihkan dengan segera dan suhu kini 32 darjah Celsius. – AFP

[wpdevart_youtube]zjFFpk4W73E[/wpdevart_youtube]

  • Lagi berita berkaitan:
  • salji

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori