Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Pembunuh Kanak-Kanak Maut Dibelasah...

SEORANG lelaki yang telah membunuh anak kandungnya yang berusia tiga tahun, maut dibelasah di...

Tak Henti Menangis, Wanita...

KEJAM! Seorang ibu muda berusia 27 tahun di China bertindak seperti hilang akal...

Warga Emas Korban Ke-16...

SHAH ALAM - Seorang warga emas menjadi satu lagi korban Covid-19 dilaporkan kepada...

Betul Ke Pulau Pinang...

ALOR SETAR - Dokumen dikatakan perjanjian antara Kedah dan Pulau Pinang yang dipamer...

1,300 Anggota UKP memadai Jamin Keselamatan Penjara

KOTA KINABALU – Keanggotaan sebanyak 1,300 Unit Kawalan dan Pencegahan (UKP) sudah memadai bagi menjamin keselamatan penjara di seluruh negara, termasuk penjara yang dihuni banduan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau SOSMA.

Pengarah Bahagian Keselamatan dan Inteligen Jabatan Penjara Malaysia Wan Mohamad Nazarie Wan Mahmood berkata buat masa ini tidak ada keperluan bagi menambah keanggotaan UKP sebaliknya usaha akan terus dilakukan bagi meningkatkan kecekapan dan kemahiran anggota sedia ada.

“Anggota UKP sedia ada memang sudah ada kemahiran. Namun, kita tahu bahawa kemahiran itu perlu ditingkatkan dari semasa ke semasa. Apa-apa bentuk kemahiran baharu yang kita dapat, kita akan terapkan kepada anggota UKP untuk meningkatkan lagi keupayaan mereka,” katanya.

Wan Mohamad Nazarie berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan penutupan Kursus Gerakan Mantap UKP di Pusat Latihan Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) di Tuaran, di sini hari ini.

Kursus dua minggu merangkumi kecekapan menembak taktikal itu disertai 97 anggota UKP dari penjara Sabah dan Sarawak.


Mengenai latihan berkenaan, Wan Mohamad Nazarie berkata ia sebagai kesiapsiagaan penjara menghadapi sebarang kemungkinan ancaman dari dalam atau luar, sekali gus memberi keyakinan pihak berkuasa mengendalikan banduan.

Katanya, kecekapan kesemua 1,300 anggota UKP berkenaan akan ditingkatkan melalui 13 siri kursus yang dijangka selesai dijalankan tahun depan.

Menurut Mohamad anggota UKP berkenaan dilatih Trup Tindakan Cepat (TTC) iaitu pasukan elit dalam penjara, yang ditubuhkan pada 2007 yang telah mendapat latihan komando di Sungai Udang, Melaka.

“TTC diperlukan apabila berlaku keadaan seperti rusuhan dalam penjara… bila berlaku rusuhan, biasanya ia dikawal dahulu oleh anggota biasa kemudian akan dibantu UKP,” katanya menambah latihan UKP dijalankan di negeri ini berikutan kehadiran tahanan SOSMA di penjara Sabah. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori