Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Lima Sami Palsu Warga...

Bukit Mertajam : Polis menumpaskan sindiket meminta sedekah yang dijalankan oleh sami palsu...

Rita Tak Peduli Digelar...

DITUDUH menjadi punca kepada masalah rumah tangga pelakon Aqasha, Rita Rudaini memberitahu bahawa...

Pusat Pengundian PRK Balakong,...

BALAKONG - Sebanyak 16 pusat pengundian dengan 128 saluran bagi Pilihan Raya Kecil...

Budak Terjun Tingkap Selepas...

Polanda – Seorang kanak-kanak berusia enam tahun terjun daripada tingkap bilik kelasnya selepas...

Ujian Doping Sample B Ikon Sukan Negara Diketahui Minggu Depan

PETALING JAYA – Keputusan ujian doping sampel B ikon sukan negara bakal diketahui selewat-lewatnya minggu depan, kata Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin.

Khairy berkata 99 peratus keputusan sampel B akan menyamai sampel A, namun atlet berkenaan masih mempunyai peluang satu peratus seperti yang pernah terjadi kepada bekas pemain badminton negara, Sairul Amar Ayob sebagai kajian kes yang memungkinkan perkara itu.

Sairul diuji positif dexamethasone, iaitu bahan terlarang yang sama didakwa digunakan oleh ikon sukan negara itu, ketika ujian rawak dalam perlawanan separuh akhir Terbuka Belanda pada 2006.

“Kita tidak akan tahu (keputusannya) dengan segera kerana prosedur selepas sampel B diuji esok, hasilnya akan diserahkan kepada Persekutuan Badminton Dunia (BWF) dan selepas beberapa prosedur, baru mereka membuat pengumuman,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan pusat kecergasan WiO dan Zac&Zibbo Your Family Wellness Centre di Citta Mall, Subang dekat sini hari ini.

Atlet tersohor negara itu didakwa positif ujian doping bagi sampel A yang dilakukan secara rambang semasa Kejohanan Badminton Dunia di Copenhagen, Denmark pada Ogos lepas.


Media tempatan hari ini melaporkan pemain negara itu telah berlepas ke Norway malam tadi, bagi menyaksikan sendiri proses membuka botol untuk ujian sampel B di sebuah makmal di negara berkenaan.

Beliau ditemani Ketua Pegawai Eksekutif Institut Sukan Negara (ISN) Datuk Dr Ramlan Abdul Aziz dan Pengurus Besar Persatuan Badminton Malaysia (BAM) Kenny Goh.

Dalam perkembangan lain, Khairy berkata Human Voyage yang dipimpin Datuk Malik Mydin dipilih sebagai penganjur baharu perlumbaan basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2015.

Beliau berkata kerajaan hanya memperuntukkan RM10 juta bagi penganjuran perlumbaan tersebut, berbanding sebanyak RM20 juta sebelum ini.

“Saya buat macam ini sebab saya mahu jimatkan kos, penganjuran LTdL setiap tahun antara RM19 dan RM20 juta, jadi baki RM10 juta lagi, saya mahu beri tumpuan kepada pembangunan sukan lain,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori