Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

MCA Tekad Rampas Kembali...

IPOH - MCA berazam memastikan kerusi Parlimen Gopeng kembali menjadi milik parti itu...

Sarawak Komited Bantu Sekolah...

KUCHING - Sekolah-sekolah persendirian Cina di Sarawak diberi jaminan bahawa kerajaan negeri komited...

Selesa Berkawan, Randy Pangalila...

SEBELUM ini, pelakon Elfira Loy yang pernah dikaitkan dengan pelakon dari negara seberang,...

Video: Perempuan Bertudung Selamatkan...

RAKAMAN video seorang wanita bertudung, membuat keputusan mengangkat seekor anjing yang cedera dipercayai akibat...

Tindakan Tun M Hadir Parlimen Bukan Perkara Ganjil

KUALA LUMPUR – Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad hadir di Parlimen hari ini bagi menghadiri mesyuarat bersama anggota Parlimen pembangkang bukan perkara ganjil kerana ini satu lagi usaha beliau menyerang kepimpinan negara, kata Naib Presiden UMNO Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Bagaimanapun, katanya, tindakan bekas perdana menteri itu tidak akan mampu menjatuhkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang utuh dengan kesatuan anggotanya.

“Macam-macam dia buat kepada UMNO, namun kita terus bersatu kerana kekuatan UMNO bukan kepada individu sebaliknya mencakupi semua ahli dan pemimpin di peringkat akar umbi, cawangan, bahagian, negeri dan pusat.

“Dia serang Presiden (Datuk Seri Najib Tun Razak) kita pertahankan kerana presiden kita, macam juga kita pertahankan beliau dahulu kerana beliau presiden parti,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat penyelarasan Konvensyen Pemerkasaan Agenda Ummah di Menara Dato’ Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kehadiran Dr Mahathir yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pada mesyuarat khas berkaitan hak-hak dan kekebalan anggota Parlimen di Parlimen hari ini.

Turut hadir pada mesyuarat itu ialah Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden Parti Warisan Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Penasihat DAP Lim Kit Siang.


Ditanya mengenai dakwaan Dr Mahathir kononnya Dewan Rakyat pada masa ini tidak demokratik jika dibandingkan zaman pemerintahannya, Hishammuddin berkata ia perlu dinilai oleh rakyat dan sejarah.

“Beliau boleh menganggap kepimpinannya lebih baik, tetapi biar rakyat tentukan, biar sejarah menentukan segalanya. Orang akan menilai apa yang beliau lakukan sekarang adakah konsisten dengan apa yang beliau lakukan dahulu,” katanya.

Sementara itu, mengenai pelbagai memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani Malaysia dan China yang dianggap pembangkang sebagai menjual negara, Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan berkata perjanjian itu tidak menggugat maruah dan kedaulatan negara. Sebaliknya, perjanjian itu penting dalam mengukuhkan ekonomi negara serta memberi manfaat kepada Malaysia memandangkan China pada masa ini merupakan sebuah kuasa ekonomi dunia, katanya.

“Negara amat rugi sekiranya hubungan yang dirintis bekas Perdana Menteri Tun Abdul Razak Hussein sejak 42 tahun lalu tidak dimanfaatkan khususnya dalam suasana kelembapan ekonomi dunia sekarang,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori