Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

AirAsia Bolot Dua Anugerah...

KUALA LUMPUR - Syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia membolot Anugerah Penerbangan Terbaik dan...

Staf KPDNKK Dikecam, Berfoto...

MEMALUKAN dan tidak sensitif! Itu yang boleh dikatakan terhadap perbuatan sekumpulan penguatkuasa Kementerian...

Najib Gariskan Inisiatif Untuk...

SHAH ALAM – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan beberapa inisiatif...

Pelajari Teknik Pembelajaran Aktif...

KUALA SELANGOR - Penuntut jurusan pendidikan disaran mempelajari teknik pembelajaran aktif, supaya dapat...

” Saya Bukan Perkauman, Cuma Tegakkan Hak Melayu ” – Zahid

PARIT – Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang lantang bersuara memperjuangkan empat teras utama yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, berkata beliau bukan bersikap perkauman atau menghalang hak bangsa lain tetapi cuma mahu menegakkan keistimewaan hak Melayu.

Empat teras yang diperjuangkan beliau ialah Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, Sultan sebagai raja berpelembagaan, Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan hak keistimewaan kepada orang Melayu.

“Mereka (kaum lain) mahu kesamarataan dan apa yang kita mahu lakukan adalah kesaksamaan. Kenapa hak kita yang termaktub dalam Perlembagaan perlu dipertikaikan. Adakah jika kita mempertahankan hak kita kita dipandang perkauman.

“Kita mempertahankan hak kita dengan tidak menafikan hak kaum lain tetapi jangan cuba menggugat hak orang Melayu,” katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Parit 2014, di sini hari ini.

Pada Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Besut di Kampung Gong Kemuntong, Jerteh di Terengganu semalam, Ahmad Zahid mengingatkan mana-mana pihak supaya tidak mengganggu empat teras utama yang menjadi tunggak perundangan negara.


Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden Umno berkata pada masa kini, terdapat pihak tertentu yang cuba menyanggah empat teras itu apabila melihat orang Melayu mula berpecah.

“Cukuplah bertelagah tidak kira di dalam Umno, PAS atau Parti Keadilan Rakyat. Kita sebagai orang Melayu perlu bersatu untuk sama-sama mempertahankan empat perkara ini kerana ia tidak ternilai harganya dan kita tidak mahu ia dihapuskan daripada Perlembagaan,” katanya.

Beliau turut meminta anggota Umno supaya jangan terus bersengketa sebaliknya berusaha mengambil langkah mempererat hubungan demi membantu kerajaan membela rakyat.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri menegaskan mana-mana pihak yang cuba untuk mempertikaikan empat teras itu boleh disiasat mengikut Akta Hasutan 1948. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori