Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Amaran Angin Kencang, Laut...

KUALA LUMPUR - Angin kencang timur laut dan laut bergelora di kawasan perairan...

PAS Anggap DAP Alami...

KUALA LUMPUR - Parti DAP mengalami hududophobia yang merupakan sebahagian daripada Islamophobia, kata...

Euro 2016: England Dapat...

TALLINN - Wayne Rooney yang muncul wira England dengan jaringan kemenangan ketika mengatasi...

Switzerland Emosi Buru Tempat...

NIZHNIY NOVGOROD - Switzerland berlepas ke Nizhny Novgorod dalam usaha mencari mata yang...

Salleh Perjelas Fakta Bukan Tun M Jadikan Najib PM

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Dr. Salleh Said Keruak menegur bekas perdana menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang berpendapat beliau ada hak untuk menyingkirkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menteri Komunikasi dan Multimedia itu berkata ini berpunca daripada sikap Dr. Mahathir yang percaya bahawa beliau merupakan individu yang telah berusaha keras konon untuk menjadikan Najib sebagai perdana menteri.

Ini, katanya sama seperti apa yang orang di Amerika Syarikat kata iaitu If I can hire, then I can fire (Jika saya boleh ambil bekerja, oleh itu saya juga boleh pecat).

Sebenarnya ini adalah tidak benar dan merupakan salah tanggapan. Mahathir bukan bos atau majikan Najib yang boleh memecat beliau sesuka hatinya,” katanya menerusi catatan dalam blog beliau sskeruak.blogspot.my.

Sesetengah orang, katanya mungkin mengelarnya delusi atau khayalan untuk seseorang itu fikir yang beliau boleh menentukan siapa patut dan tidak patut memimpin negara.

Ia seolah-olah sistem demokrasi tentang bagaimana pemimpin dan kerajaan dalam sesebuah negara dipilih, sudah tidak lagi wujud.

Dr. Mahathir mungkin boleh buat dakwaan itu apabila membabitkan Tun Abdullah Ahmad Badawi. Lagipun beliau yang lantik Abdullah sebagai timbalannya dan akhirnya letak jawatan dan serahkan kepimpinan negara kepada Abdullah,” katanya.


Salleh berkata, sebenarnya Abdullah yang telah melantik Najib sebagai timbalannya, dan jika ada sesiapa yang boleh mendakwa bahawa beliau yang bertanggungjawab menjadikan Najib sebagai perdana menteri, pastinya Abdullah yang wajar membuat dakwaan itu.

Menteri itu mengambil perhatian bahawa pada 2013, Najib menerajui Barisan Nasional dalam pilihan raya umum dan parti pemerintah telah memenangi pilihan raya tersebut.

Jadi, pada 2013, rakyat atau pengundi, dan bukan Dr. Mahathir, yang menjadikan Najib sebagai perdana menteri. Dr. Mahathir hanya seorang daripada 11 juta pengundi,” katanya.

Salleh seterusnya berkata UMNO yang telah memilih Najib sebagai presiden, dengan itu menjadikan beliau pemimpin UMNO yang telah dipilih oleh anggota parti secara sah.

Sekurang-kurangnya tiada dakwaan berlakunya penipuan semasa pemilihan parti dan Najib tidak membatalkan pendaftaran UMNO untuk tutup penipuan seperti apa yang Bapa Merdeka, almarhum Tunku Abdul Rahman dakwa Dr. Mahathir telah lakukan pada 1987,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori