Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Penggunaan Internet Kini Lebih...

KUALA LUMPUR - Penggunaan Internet di negara ini kini meningkat kepada 89.3 peratus...

Polis Disyaki Rogol Wanita...

PEGAWAI polis berpangkat Inspektor yang dibebaskan dengan jaminan polis kerana disyaki merogol dua...

Perintah Bekurung Di ESSZone...

KOTA KINABALU - Perintah berkurung di kawasan perairan tujuh daerah dalam Zon Selamat...

Kejutan Red Star Buat...

BELGRADE - Liverpool mungkin tersingkir daripada perebutan kejuaraan Liga Juara-juara apabila dikejutkan oleh...

‘Perang’ Bendera Politik Semakin Sengit Di Kelantan

KOTA BHARU – Menjelang hari penamaan calon pilihan raya umum ke-14 (PRU14) pada 28 April ini, ‘perang bendera’ antara parti yang bertanding dilihat semakin sengit.

Tinjauan Bernama mendapati hampir keseluruhan kawasan bandar ini dipenuhi bendera parti yang bertanding sebagai strategi ‘perang’ psikologi bagi menunjukkan kekuatan parti masing-masing.

Seperti biasa, lokasi pilihan yang menjadi rebutan sudah pasti atas jambatan, atas pokok dan bangunan tinggi supaya bendera-bendera itu mudah dilihat dan kelihatan lebih menarik apabila ditiup angin.

Kebanyakan bendera dipasang pada waktu malam kerana beberapa faktor, antaranya bagi mengelak petugas yang memasang bendera berjemur di bawah panas terik matahari dan gangguan trafik, selain kebiasaannya mereka yang memasang itu bekerja pada siang hari.

Seorang penduduk Kampung Paloh Pintu Geng, Hazlizul Abdullah, 45, yang akan mengundi untuk kali ketiga pada PRU14 ini berkata pemasangan bendera menjelang setiap pilihan raya bertujuan menambah kehangatan ‘demam’ itu yang berlangsung sekali setiap lima tahun.

“Ia juga bertujuan mempromosi parti masing-masing kepada pengundi supaya mereka tidak keliru pada hari mengundi nanti.

“Ada juga yang mendakwa parti yang lebih banyak memasang bendera akan mendominasi kawasan itu, namun bagi saya ia hanyalah sekadar sebuah ‘pesta’ kerana keputusan memilih mana-mana calon terletak pada tangan pengundi,” katanya ketika ditemui Bernama di sini, hari ini.


Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan hari mengundi pada 9 Mei manakala 5 Mei untuk pengundian awal sementara tempoh berkempen adalah 11 hari mulai pada penamaan calon.

Sementara itu, seorang pekerja swasta, Wan Mohd Zaidi Wan Ismail, 41, dari Pengkalan Chepa berkata aktiviti memasang bendera sering dilakukan secara berkelompok dan bergotong-royong.

“Mereka biasanya bangga dan berpuas hati sekiranya dapat mencantikkan kawasan dengan bendera parti politik di samping menzahirkan sokongan kepada parti pilihan,” katanya. – BERNAMA

Kategori