Thursday, April 18, 2024

Creating liberating content

Aktiviti Pekerja GoPro Di...

Kebiasaanya para pekerja di pejabat selalunya berada di dalam situasi yang senyap, tetapi...

Penduduk Cemas Air Sungai...

BALING: Hujan lebat kira-kira pukul 4 petang ini mengakibatkan aliran air di Sungai...

Program Bantuan MyBeras Mula...

JOHOR BAHARU - Program bantuan beras, MyBeras, yang sepatutnya dilaksanakan bulan ini, hanya...

Kamal Adli Simpati Nasib...

KASIHAN... Bekas kekasih kepada Emma Maembong, pelakon Kamal Adli bersimpati dengan ujian berat...

PAS Ingatkan Parti Lain Jangan Campuri Urusan Mereka

PAS terus memperlihat kegarangannya di dalam Pakatan Rakyat (PR) apabila hari ini meminta parti lain dalam pakatan itu untuk saling menghormati tidak mencampuri urusan dalaman parti lain.

Laporan Agenda Daily menyebut, Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kini banyak berlaku apabila pihak lain dilihat cuba mencampuri urusan dalam PAS khususnya dalam isu perlantikan Menteri Besar Selangor yang baru.

“Saya suka ingatkan kepada semua parti dalam Pakatan Rakyat agar kita tidak mencampuri sangat urusan parti-parti lain dan jangan melampaui sempadan parti.

“Memang ada benda yang kita bersetuju dan ada benda kita tidak bersetuju. Itu hak parti masing-masing dan kita perlu hormat,” katanya memetik laporan Harakah Daily.

Tuan Ibrahim mengambil contoh dalam isu hudud di mana DAP tidak bersetuju dengan PAS dalam isu tersebut.

Namun katanya, PAS menghormati perbezaan pandangan dengan DAP itu dengan menganggap itu hak parti itu.

“Kita PAS menghormati pendirian mereka (DAP) dan kita tidak mengkritik mereka,” katanya lagi.

Kenyataan itu sebagai mengulas beberapa kenyataan dari pemimpin dari parti lain dalam PR yang seolah-olah tidak menghormati perbezaan pendapat dari PAS.

Ada kenyataan dilihat seperti mengkritik PAS dan cuba mengajar parti itu dalam menentukan keputusan termasuk dalam isu Menteri Besar Selangor.


Sementara itu, berdepan dengan perkembangan semasa dalam isu tersebut, Tuan Ibrahim menasihatkan seluruh ahli PAS agar bertenang dan menyerahkan kepada kepimpinan parti.

“Saya mengambil sikap, kalau kita tidak tahu, tak payah cerita kepada orang lain yang kita tak tahu,” katanya.

Kemelut terbaru apabila PAS dikatakan menghantar satu nama lain selain Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk dicalonkan sebagai Menteri Besar Selangor.

Ia dilihat melanggar ketetapan Majlis Pimpinan Pusat PR yang hanya mahukan Dr Wan Azizah sebagai calon tunggal menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Bagaimanapun, para pemerhati politik melihat tindakan PAS mencalonkan lebih dari dua nama sebagai mengikut titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah yang mahukan lebih dari dua nama daripada parti dalam PR untuk dilihat sesuai dilantik ke jawatan Menteri Besar Selangor. – MYNEWSHUB

Oleh : IBNU K

 

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori