Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kerajaan Warta 23 Pertubuhan...

KUALA LUMPUR - Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengisytiharkan sebanyak 23 pertubuhan di negara...

PPM Sandakan Rampas 1,890...

SANDAKAN - Pasukan Polis Marin (PPM) Sandakan merampas 1,890 bungkus rokok seludup pelbagai...

Mercun Dijual Secara Terbuka...

KUALA LUMPUR - Dewan Pemuda PAS Ipoh Timur mendakwa mercun dan bunga api...

Pelajar Tingkatan Satu Ditahan,...

Ampang Jaya : Tindakan seorang pelajar tingkatan satu dan rakannya mencuri tabung di...

P.Pinang Komited Untuk Jadi Bandar Raya Terbersih

GEORGE TOWN – Kerajaan Pulau Pinang akan terus komited untuk menjadikan negeri ini sebagai sebuah bandar raya terbersih dan mencapai kualiti kehidupan yang terbaik, kata Ketua Menterinya, Chow Kon Yeow.

Chow berkata kerajaan negeri akan memulakan satu inisiatif baharu yang akan menjadikan Pulau Pinang negeri paling hijau dan bersih di negara ini serta menjadi satu pusat ekonomi yang hebat melalui semangat kesukarelaan menerusi usahasama dengan pihak berkuasa tempatan.

“Kerajaan negeri melalui kesinambungan kepada inisiatif Hijau, Selamat dan Sihat sepanjang 10 tahun ini telah cuba dengan sedaya upaya membawa kepada perubahan dan minda untuk mengamalkan budaya yang bersih, hijau supaya kita dapat menangkis gelaran negeri ‘Pulau Pinang Darul Sampah’ yang diberikan satu ketika dulu,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program ‘PlogClean’ peringkat negeri di sini hari ini.

Chow berkata beliau yakin Pulau Pinang dapat mencapai pertumbuhan ekonomi dan kelestarian alam sekitar tanpa mengorbankan alam sekitar untuk tujuan pembangunan.

“Kerajaan Pulau Pinang sentiasa berusaha untuk merealisasikan visi menjadikan negeri ini sebuah negeri yang bersih, hijau, selamat, sihat dan ceria. Ini merupakan satu respons kepada isu perubahan iklim dan paradigma pembangunan mampan yang berubah,” katanya.


Beliau berkata Agenda Hijau Pulau Pinang (2018-2030) bertujuan menggubal strategi-strategi bagi mengguna pakai serta membina satu komuniti yang berdaya tahan di Pulau Pinang untuk menyahut cabaran-cabaran alam sekitar di masa hadapan, yang merangkumi segala matlamat pembangunan lestari. – BERNAMA

Kategori