Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Syed Saddiq Tubuh Parti...

SHAH ALAM - Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Abdul Rahman mengesahkan beliau tidak...

Malaysia Komited Proses Ratifikasi...

KUALA LUMPUR – Malaysia komited untuk menyempurnakan proses ratifikasi Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA)...

Hanya Nak Alih Kereta,...

Ibadah puasa sememangnya diwajibkan terhadap umat Islam bagi menguji kesabaran dalam menempuhi pelbagai...

Kisah Syahdu 2 Budak...

'JIJIK, kotor dan busuk'... demikian perkataan yang akan kita ucap tatkala membayangkan kawasan...

Nasrudin Terus Pertikai Isu Nepotisme Dalam Pakatan

PETALING JAYA – Ahli Jawatankuasa PAS pusat, Nasrudin Hassan Tantawi sekali lagi mempertaikaikan isu nepotisme menerusi status terbaru Facebooknya dengan mengaitkan kejadian yang pernah menimpa menantu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat iaitu Ir Ariffahmi Ab Rahman.

Dalam status itu, Ahli Parlimen Temerloh menggunakan su pelantikan Ir Ariffahmi yang pernah dikritik apabila dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) pada 2009.

Status berhubung nepotisme itu adalah yang kedua selepas beliau mengkritik tindakan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim yang cuba melantik isterinya sebagai menteri besar Selangor baharu.

“Sewaktu Nik Aziz menjadi Menteri Besar Kelantan, Ariffahmi pernah dikritik hebat apabila dilantik sebagai CEO PMBK. Istilah nepotisme menjadi asas kritikan. PAS pusat telah menasihati kerajaan negeri Kelantan dan Ariffahmi akur dan mengundurkan diri.

“Apakah selepas lima tahun, nepotisme tidak lagi menjadi isu pada hari ini.

“… atau nepotisme hanya untuk Ariffahmi menantu Nik Aziz, tidak kepada yang lain?,” katanya.

Bersama status tersebut Nasrudin turut menyediakan sambungan berkenaan sidang media Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang pernah mempertikai isu nepotisme dalam PKR.


Pada Jumaat, Nasrudin turut memuat naik status menyindir Anwar kerana mencalonkan isterinya yang juga Presiden PKR sebagai calon tunggal menteri besar Selangor.

Ia berikutan kenyataan Anwar pada Khamis yang berkeras untuk menamakan Wan Azizah sebagai calon tunggal menteri besar Selangor dan keputusan itu adalah muktamad.

Justeru, beliau mahu semua pihak, termasuk PAS menerima keputusan yang dimuktamadkan pada mesyuarat Majlis Presiden Pakatan pada 17 Ogos lepas.

Rabu lalu, pihak istana meminta parti-parti pakatan rakyat untuk mengemukakan lebih dari dua calon menteri besar untuk dipertimbangkan sebelum atau pada 3 September ini.

Bagaimanapun, PKR dan DAP bertegas akan hanya menyokong Wan Azizah untuk jawatan itu itu. – The Star Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori