Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Wanita Dipenjara 5 Bulan,...

JOHOR BAHRU - Akibat sengaja menghalang tugas anggota polis dengan tidak memberi kerjasama...

Piala FA: Pahang, JDT...

SHAH ALAM - Pahang dan Johor Darul Ta'zim (JDT) bakal mengulangi aksi final...

Lelaki Dipenjara Sebulan, Anjing...

Kuala Lumpur : Seorang lelaki dipenjara sebulan oleh Mahkamah Majistret di sini hari...

2.2 Juta Warga Asing...

KUALA LUMPUR - Kira-kira 2.2 juta tenaga kerja asing berada di Malaysia tahun...

Kehadiran Najib Pada Majlis Thaipusam Tak Menyalahi Syarak

KUALA LUMPUR – Kehadiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada majlis sambutan Thaipusam di Batu Caves Selasa lepas tidak menyalahi hukum syarak.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Datuk Othman Mustapha berkata perkara itu diperjelaskan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria pada 2012 yang mengatakan bahawa ia tidak bertentangan syarak selagi tiada niat untuk merayakan atau reda dengan perbuatan agama lain.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor melambai kepada para hadirin semasa hadir ke sambutan perayaan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini. - Foto BERNAMA
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor melambai kepada para hadirin semasa hadir ke sambutan perayaan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini. – Foto BERNAMA

“Kehadiran perdana menteri di majlis sambutan Thaipusam di Batu Caves akan menjadi isu setiap kali majlis itu berlangsung. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada 12 April 2005 telah mengeluarkan Garis Panduan Orang Islam Turut Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam sebagai panduan dan rujukan.

“Selaku ketua kerajaan, perdana menteri telah sedia maklum mengenai batas-batas dan garis panduan ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Oleh itu, katanya, tidak timbul isu perdana menteri tidak boleh menyertai acara sambutan rakyat bukan Islam kerana menyalahi akidah atau bertentangan dengan kehendak agama seperti didakwa sesetengah pihak.


Mengenai pakaian yang dipakai perdana menteri semasa majlis itu, Othman berkata ia juga tidak menyalahi garis panduan kerana kurta merupakan pakaian tradisional bagi kaum lelaki India pada majlis rasmi dan tidak timbul isu pelanggaran akidah.

“Saya ingin menasihatkan seluruh umat Islam agar berhati-hati dalam memperkatakan isu yang tidak diketahui secara jelas supaya penyebaran isu-isu seumpama ini, lebih-lebih lagi berkait dengan akidah dapat dielakkan bagi mengelakkan fitnah dan tohmahan di kalangan rakyat,” katanya.

Selasa lepas, Najib meluangkan masa menyaksikan perayaan Thaipusam ke-125 tahun di Kuil Sri Subramaniyar Swamy di Batu Caves dan sebagai menghormati majlis, beliau berpakaian tradisional India, kurta berwarna krim. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori