Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Rumah Paling Berhantu Britain...

LONDON - Rumah paling berhantu di Britain akan dijual lagi, selepas pemiliknya mengadu...

EgyptAir Dirampas, 4 Warga...

KAHERAH - Perampas pesawat EgyptAir bertindak membebaskan semua penumpang kecuali empat warga asing dan kru, menurut...

Singapura Naik Had Usia...

TEGAS... Usia minimum bagi individu beli, guna, miliki, jual dan bekalkan produk tembakau...

Sultan Nazrin Sampai Tauliah...

TANJUNG MALIM - Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah hari ini berkenan menyampaikan...

Dr M Bidas Kerajaan Asing Kritik Keputusan Kes Anwar

KUALA LUMPUR – Tun Dr Mahathir Mohamad membidas beberapa kerajaan asing yang mengkritik keputusan mahkamah mengekalkan sabitan kesalahan dan hukuman penjara lima tahun terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana meliwat.

Bekas perdana menteri itu berkata kerajaan negara berkenaan tidak sepatutnya berasa mereka mempunyai keistimewaan untuk mengkritik keputusan itu.

“Sepatutnya, mereka mengkritik diri mereka sendiri,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ceramah bertajuk ‘Dilema Malaysia’, anjuran Centre For A Better Tomorrow di sini hari ini.

Beberapa negara dilaporkan mengritik keputusan rayuan akhir Anwar oleh Mahkamah Persekutuan pada Selasa mengenai sabitan kesalahan dan hukuman penjara terhadap ketua pembangkang itu kerana meliwat bekas pembantu peribadinya.

Mengenai saranan pihak tertentu agar pentadbiran Presiden Barack Obama menjadikan pembebasan Anwar dari penjara sebagai keutamaannya, Dr Mahathir berkata pihak yang mempunyai pandangan berbeza juga boleh mengemukakan petisyen balas.

Anwar gagal dalam rayuan akhirnya terhadap sabitan kesalahan meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008. Mahkamah itu juga mengekalkan hukuman penjara lima tahun yang diputuskan Mahkamah Rayuan.

Berikutan keputusan itu, Anwar, 67, berdepan dengan kemungkinan hilang kelayakan sebagai anggota Parlimen Permatang Pauh dan seterusnya memerlukan pilihan raya kecil diadakan bagi kerusi itu.


Mengenai ura-ura bahawa anak perempuan Anwar, Nurul Nuha, 30, akan dipilih sebagai calon bagi kerusi itu, Dr Mahathir secara menyindir berkata, “Mestilah, ia kan parti keluarga…parti keluarga mesti menggantikannya dengan keluarga juga.”

Isteri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail adalah presiden PKR, Anwar pula adalah penasihat parti itu, manakala anak sulung mereka, Nurul Izzah merupakan naib presiden PKR dan anggota Parlimen Lembah Pantai.

Terdahulu, dalam ceramah beliau, Dr Mahathir berkata perkongsian kuasa dan ekonomi antara semua kaum merupakan formula terbaik bagi Malaysia untuk melangkah ke arah mencapai status negara maju menjelang 2020.

Katanya rakyat Malaysia perlu mengamalkan semangat sedia berkongsi kerana semangat itu boleh menjadikan Malaysia lebih berjaya dan makmur.

Mengenai kewujudan kumpulan pelampau di negara ini, Dr Mahathir berkata untuk mencegah perkembangannya, golongan berpendirian sederhana perlu memastikan suara mereka didengari dan kehadiran mereka, dirasai. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori