Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Lee Ching Kini Berpangkat...

IPOH - Bermula sebagai seorang Inspektor 30 tahun yang lepas, kini pegawai polis...

Isteri Dimaklumkan Penemuan Mayat...

JEMPOL - Siti Hazwani Ahmad, isteri Allahyarham Kapten Hasman Hussin, yang hilang apabila...

Putri Mardiana, Pasangan Mengaku...

PELAKON kontroversi Putri Mardiana Zainal Abidin dan pasangan Shahrizam Abdullah, hari ini mengaku bersalah di Mahkamah...

Hetty Sarlene Sah Isteri...

NAMPAKNYA bukan sahaja pengacara televisyen, Dahlia Shazwan, 28, yang sah bergelar isteri kepada...

Dana Rakyat Tidak Digunakan Untuk Selesaikan Isu 1MDB

PUTRAJAYA – Dana rakyat tidak digunakan untuk menyelesaian isu dalam 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Isu 1MDB yang saya janjikan pada rakyat tempoh enam bulan sudah pun nampak penyelesaian.

“Yang kita banggakan penyelesaiannya dalam bentuk bukan MoU (Memorandum Persefahaman) tetapi dalam ‘agreement’ (persetujuan) yang ditandatangani dan lebih mustahak ia tidak guna dana rakyat sama sekali. Ini perlu saya jelaskan,” katanya pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di sini hari Isnin.

Pada 23 Nov lalu, Edra Global Energy Bhd, anak syarikat 1MDB menjual semua asetnya kepada China General Nuclear Power Corp dan anak syarikatnya (CGN Group) untuk RM9.83 bilion.

1MDB, Edra dan anak syarikatnya memeterai perjanjian jual beli saham dengan CGN Group untuk jualan 100 peratus pemilikan dalam semua aset tenaganya, iaitu Edra Solar Sdn Bhd, Edra Energy Sdn Bhd, Powertek Energy Sdn Bhd, Jimah Teknik Sdn Bhd, Jimah O&M Sdn Bhd, Mastika Lagenda Sdn Bhd dan Tiara Tanah Sdn Bhd (syarikat operasi Edra).

Transaksi berkenaan dijangka selesai pada Februari tahun ini.


Pada 31 Dis lalu, 1MDB menandatangani perjanjian jual beli saham untuk menjual 60 peratus pegangan Bandar Malaysia Sdn Bhd pada RM7.41 bilion kepada konsortium IWH-CREC Sdn Bhd.

Konsortium itu adalah usaha sama 60:40 antara Iskandar Waterfront Holdings IWH dan China Railway Engineering Corp (M) Sdn Bhd.

Najib dalam perutusan tahun baharu 2016 berkata paras hutang 1MDB telah berkurangan sebanyak RM40.4 bilion berikutan pemeteraian beberapa perjanjian oleh syarikat itu setakat ini.

Laporan sebelum ini menyatakan paras hutang 1MDB sebanyak RM42 bilion, berdasarkan akaun kewangan yang diaudit setakat 31 Mac, 2014. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori