Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Wanita Maut Ketika Cuba...

MIRI - Gelabah melihat kehadiran polis, seorang wanita maut akibat terjatuh ketika cuba...

Tambah Hukuman Penjara Penguat...

KUALA LUMPUR - Seorang penguat kuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) terpaksa meringkuk...

KPT Garis 5 Fokus...

PUTRAJAYA – Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) menggariskan lima fokus utama merangkumi 20 landasan...

Anggota UMNO Perlu Kikis...

ALOR GAJAH - Sifat hasad dengki menebal merupakan kelemahan orang Melayu yang perlu...

Rizab Negeri Berbilion.. Bila Nak Selesai Elaun Guru Kafa?

SHAH ALAM – Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali hari ini didesak segera menyelesaikan isu kenaikan elaun guru Kelas Agama dan Fardu Ain (Kafa) negeri itu dan bukan terus berdiam diri.

Seorang guru Kafa, Ekhsan Bukharee Badarul Hisham mendakwa ini kerana surat tuntutan kenaikan elaun yang dihantar pihaknya kepada Mohamed Azmin Rabu lepas sehingga kini masih tidak mendapat maklum balas lanjut.

Dakwa Ekhsan Bukharee lagi, pentadbiran Mohamed Azmin sepatutnya tidak mempunyai masalah menyediakan peruntukan kewangan tersebut memandangkan rizab kerajaan negeri mencecah bilion ringgit.

“Saya membawa suara hati guru Kafa lain yang amat mengharapkan kenaikan tersebut dipercepatkan memandangkan ia telah termaktub dalam manifesto kerajaan Pakatan Rakyat (PR) yang sehingga kini masih tidak dilunaskan.

“Kami tak minta gaji mewah…ini soal integriti menteri besar untuk tunaikan apa yang dijanjikan (manifesto). Jika kerajaan PR mengatakan Barisan Nasional sering memberi ‘gula-gula’ kepada rakyat, apa bezanya mereka ini, yang turut
jadikan kenaikan elaun sebagai ‘gula-gula’ tetapi tidak tunaikan janji?” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, tindakannya yang cuba memasuki persidangan Dun semata-mata mahu menghantar surat tuntutan itu kepada Mohamed Azmin pada Rabu lepas juga menyebabkan dirinya pula diberi surat tunjuk sebab oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

Menurut Ekhsan Bukharee, beliau rela diambil tindakan oleh Jais termasuk dipecat semata-mata mahu menuntut kenaikan elaun sebanyak RM200 itu demi membela nasib rakan sejawatan lain yang dihimpit peningkatan kos sara hidup.


Pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13), kerajaan gabungan DAP, Pas dan PKR dalam manifesto mereka berjanji untuk menaikkan elaun guru Kafa di Selangor daripada RM1,300 kepada RM1,500 sebulan.

Namun, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Adat Melayu dan Warisan, Pembangunan Desa dan Kampung Tradisi negeri, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi pada Khamis lepas menyatakan pihaknya sedang mengkaji kesesuaian penambahan peruntukan berkenaan yang dibuat semasa PRU-13 itu.

Menurut Dr Ahmad Yunus, kelewatan kenaikan elaun kepada 6,742 guru Kafa di negeri itu disebabkan kerajaan negeri perlu membuat justifikasi berkaitan bagi penambahan peruntukan berkenaan.

– BERNAMA



  • Lagi berita berkaitan:
  • Elaun

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori