Thursday, April 18, 2024

Creating liberating content

Amy Search Dedah Nabila...

BAPA pelakon Nabila Huda, Suhaimi Abdul Rahman atau Amy Search mengesahkan anaknya bakal...

PAS Tidak Bertegang Dengan...

KUALA LUMPUR - PAS tidak lagi mengambil pendekatan tegang dengan UMNO kerana mengambil...

Larian Obor KL 2017...

SANDAKAN - Larian Obor Sukan Sea dan Para ASEAN 2017 dapat memberi ruang...

Qatar Dijangka Berdepan Sekatan...

ANKARA - Qatar dijangka bakal berdepan dengan 'sekatan tambahan' berikutan keengganan negara itu...

Analisis Pembentangan Hudud & Hala Tuju Pakatan Rakyat

Pindaan terhadap Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (undang-undang hudud) akan dibuat  persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan esok.

Ia dijangka akan mendapat sokongan semua termasuk wakil Barisan Nasional (BN), sesuatu yang merunsingkan DAP sebagai petanda PAS akan bergerak ke arah kerajaan perpaduan dengan UMNO dalam BN berbanding kekal bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan parti majoriti Cina itu dalam Pakatan Rakyat (PR).

Walaupun sekutu dalam PR masih belum senada terhadap perlaksanaan Rang Undang-Undang Hudud, PAS dilihat tidak menoleh ke belakang lagi dan akan tetap meneruskan hasratnya.

Tambahan pula, dalam Istiadat Pembukaan Penggal Ketiga Dewan Undangan Negeri (DUN) Yang Ke-13 beberapa hari lalu, Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V menyatakan sokongan baginda terhadap perlaksanaan Kanun Jenayah Syariah II 1993 itu.

Terdahulu pada 12 Mac, satu taklimat khas telah diadakan PAS bagi membentangkan Rang Undang-Undang Hudud kepada PKR dan DAP, namun ia sekali lagi gagal mencapai kata sepakat.

[TERDAHULU: Rang Undang-Undang Hudud Kembali Ke Sidang DUN Kelantan]

Konvensyen-1

Memetik kenyataan Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, situasi tersebut walau bagaimanapun tidak menjadi penghalang kepada pembentangan Hudud di Dewan Undangan Negeri (DUN), minggu ini.

Ia sekaligus menjadi tamparan terhebat kepada rakan parti yang lain dalam PR apabila hasrat PAS yang tertangguh lebih 20 tahun semenjak mengemudi Kelantan, dijangka bakal berakhir sedikit masa lagi.

Adakah ini petanda hubungan retak menanti belah antara PAS dan PR bakal menemui noktah setelah tujuh tahun ‘bersama’?

Sudah terang lagi bersuluh, gabungan yang dibentuk secara rasmi pada 1 April 2008 itu tidak sebulu setelah PAS menyuarakan pendiriannya tentang Hudud.

[BERKAITAN: DAP, PKR Perlu Bersetuju Perlaksanaan Hudud]

gobind-singh-deo-650x400

Dalam satu laporan semalam, Gobind Sigh Deo, anak kepada Mendiang Karpal Singh yang dikenali kerana menentang perlaksanaan Hudud, berkata, DAP akan tetap membantah rang undang-undang Hudud walaupun selepas PR berpecah.

Memetik kenyataan Ahli Parlimen Puchong itu dalam portal Free Malaysia Today, “Janganlah kita membuat kesilapan. DAP tidak takut dan tidak akan tunduk kepada sebarang ancaman, sama ada oleh Tuan Ibrahim atau sesiapa sahaja, terutamanya apabila ia melibatkan prinsip seperti pendirian kita menentang perlaksanaan Hudud.”

Sebelum itu, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan bahawa kedua-dua parti di bawah naungan PR itu perlu untuk bersetuju dengan Hudud andai tidak mahu pakatan tersebut berpecah.


Pada peringkat ini, beranikah PAS berpatah balik dan membatalkan hasrat memperkenalkan hudud di Kelantan andai parti lain dalm PR terus menentang hasrat berkenaan?

Apakah DAP pula mahu dilihat tunduk dengan PAS dalam isu berkenaan? Bolehkah PR bertahan semata-mata atas keinginan untuk menguasai Kerajaan Pusat dengan mengadaikan pendirian dan prinsip perjuangan masing-masing?

Andai itu berlaku, maka ia bukan kerana pengorbanan tetapi lebih kepada sikap tamak haloba untuk memiliki kuasa politik yang lebih besar.

Untuk PR kekal, salah satu pihak perlu mengalah, soalnya siapa yang mahu berbuat demikian dan seterusnya dilihat mengkhianati amanat penyokong parti terbabit?

Apakah PAS mahu dilihat sebagai begitu hina kerana tunduk di hadapan DAP? Begitu juga sebaliknya…

010409-PASvsBNLEAD

Walaupun liku yang bakal dilalui PAS ketika pembentangan Enakmen Kanun Jenayah Syariah itu dilihat mudah ketika di DUN Kelantan kerana kebanyakkan kerusi dikuasai puaknya sendiri, tapi senario bakal berubah 360 darjah ketika di peringkat Parlimen.

Dimonopoli oleh Barisan Nasional (BN), PAS hanya memiliki baki satu talian hayat iaitu undi dari ahli parlimen pemerintah terutamanya dari parti UMNO yang berjumlah 88 orang.

Adakah percaturan PAS kali ini bakal berjaya atau seperti sebelumnya, hanya separuh jalan sahaja? Sama-sama kita nantikan.

– MYNEWSHUB.CC

Oleh: IZZAT MOHD ANUAR

Dr Bala – Hudud Adalah Kewajipan Dalam Islam

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori