Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Polis Yakin Dapat Jejak...

SHAH ALAM – Polis yakin dapat menjejaki suspek yang terlibat dalam kejadian tembak...

Program Latihan Perlu Berfokus...

PUTRAJAYA - Mesyuarat Kumpulan Fokus Bajet 2018 hari ini mengusulkan agar program latihan kemahiran untuk golongan muda daripada...

CEO Zakat P.Pinang Sekali...

BUTTERWORTH - Selepas dua kali didakwa di mahkamah sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif...

PAN Mahu RCI Tragedi...

KUALA LUMPUR - Pemuda Parti Amanah Negara (PAN) mahu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI)...

Parti Amanah Tolak Ketuanan Melayu-Islam

SHAH ALAM – Parti Amanah Negara (Amanah) menolak ideologi ‘nasionalisme Muslim’ atau semangat ketuanan Melayu-Islam yang mengkhususkan Islam hanya untuk kaum tertentu sahaja.

Presiden penaja Amanah, Mohamad Sabu berkata, parti baharu pimpinannya itu lebih bersifat terbuka dan mengamalkan konsep toleransi dengan semua kaum tanpa membataskan agama.

“Sangat mengelirukan jika konsep politik Islam bergandingan dengan NGO atau parti politik yang mengangkat agenda dan fahaman Melayu-Islam.

“Lebih parah jika konsep ketuanan bangsa ini menganggap kaum yang berlainan budaya dan agama sebagai musuh,” katanya ketika menyampaikan Pidato Presiden pada pelancaran Amanah di sini, Rabu.

Menurut Mohamad, konsep ketuanan Melayu-Islam sering memberi gambaran seolah-olah Islam atau Melayu sentiasa ditekan oleh kaum dan penganut agama lain.


“Kononnya negara akan dikristiankan dan kaum Cina berpakat untuk menjatuhkan kuasa politik Melayu. Lantas diserunya kesatuan Melayu bagi menyelamatkan masa depan Melayu.

“Perlu ditegaskan bahawa Islam mesti ditampilkan sebagai sebuah sistem untuk memberi keadilan dan kesejahteraan merentasi kaum, agama dan budaya,” katanya. – mStar Online

 

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori