Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Ben Nathan Semakin Pulih,...

KUALA LUMPUR - Ben Nathan, penyanyi era 80-an yang popular dengan lagu Stanza Sepi...

UMNO Tolak Usaha PH...

BANTAH... UMNO menolak sebarang usaha penjualan aset milik sayap pelaburan kerajaan iaitu Khazanah...

Isu QZ8501: Jangan Bandingkan...

Pelbagai spekulasi mula timbul selepas berita kehilangan pesawat QZ8501 milik AirAsia tersebar seterusnya...

4 Restoran India PJ...

PETALING JAYA - Wakil rakyat DAP menggesa Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) mengambil...

Lelaki Dipenjara 45 Tahun & 16 Sebatan Kerana Rogol & Samun

IPOH – Belum tamat menjalani hukuman penjara, seorang banduan hari ini menerima nasib malang apabila Mahkamah Tinggi di sini, menjatuhkan hukuman 45 tahun penjara dan 16 sebatan terhadapnya kerana kesalahan rogol dan samun empat tahun lepas.

Pesuruhjaya Kehakiman Noorin Badaruddin membuat keputusan itu terhadap Mohamad Khairi Bahauddin, 32, selepas membenarkan rayuan pihak pendakwaan supaya hukuman bagi lima pertuduhan dijalankan secara berasingan.

Sebelum ini, pada 26 Mac lepas, Mahkamah Sesyen memutuskan hukuman penjara 15 tahun dan 16 sebatan ke atas Mohamad Khairi dijalankan serentak bagi kesemua pertuduhan.

Bagaimanapun, Mahkamah Tinggi hari ini memerintahkan tertuduh menjalani hukuman penjara untuk tempoh 45 tahun selepas dia selesai menjalani hukuman penjara lapan tahun dan lima sebatan yang dijangka berakhir 2016.

Tertuduh yang kini menjalani hukuman itu di Penjara Tapah atas kesalahan merogol seorang gadis berusia 18 tahun di dalam sebuah tandas awam wanita di pusat makanan Glutton Square dekat Teluk Intan di sini, pada 19 April 2010.

Dalam penghakimannnya, Noorin berkata selepas meneliti rekod jenayah dan modus operandi, responden tidak mendapat undang-undang simpati serta belas
kasihan daripada mahkamah kerana kesalahan yang dilakukannya adalah berat dan berulang kali.


“Mahkamah menerima rayuan pendakwaan agar hukuman dijalankan secara berasingan. Responden perlu diasingkan daripada masyarakat kerana kesalahan yang dilakukan boleh mengancam mereka dan sebahagian besar usianya dihabiskan di penjara, supaya ia mendatangkan kebaikan kepada responden,” jelasnya.

Pada 7 Ogos 2010, tertuduh merogol dua gadis serta menyamun sebuah pemain cakera padat, sebuah telefon bimbit jenis Sony Ericsson dan wang tunai RM500 milik kedua-dua gadis berkenaan.

Selain itu, tertuduh juga menyamun sebuah telefon bimbit jenis Ericsson W995 dan wang tunai RM40 milik Chong Hooi Ling, 17.

Tertuduh melakukan perbuatan itu antara 6.40 pagi hingga 7.15 pagi di No 30, Lebuh Perajurit 3, Taman Ipoh Timur di sini.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya How May Ling dan Muhammad Fauzi Md Yusof manakala tertuduh diwakili peguam Mohamad Hafiz Jalaludin.- BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori