Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Polis Bongkar Makmal Dadah...

SEREMBAN – Sebuah makmal dadah yang baru hendak beroperasi di Mantin, Nilai berjaya...

Video: Apabila Ibu Bapa...

GARA-GARA ibu bapa bergaduh, anak menjadi mangsa. Kejadian ini berlaku di sebuah pusat...

Piala Malaysia Penting Buat...

JOHOR BAHRU - Ketua Jurulatih Kelab Bola Sepak Johor Darul Ta'zim (JDT), Ulisses...

PPBM Perlu Berpendirian Dalam...

ALOR SETAR - Sikap membisu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) terhadap usul Rang...

Rakyat Jepun Kecewa Miss Universe Jepun Tiada Rupa Jepun

TOKYO – Biarpun dilahir dan dibesarkan di Sasebo, Nagasaki, pemenang pertandingan ratu cantik Miss Universe 2015 peringkat Jepun, Ariana Miyamoto, 20 tahun; masih dikritik rakyat negara ‘matahari terbit’ itu gara-gara imej dirinya sendiri.

Gadis yang dilahirkan pada 12 Mei 1994 itu teruk dikecam ramai netizen dari seluruh Jepun walaupun disahkan sebagai layak menjuarai kejohanan tahunan tersebut yang berlangsung meriah di Hotel Chinzanso di Bunkyo-ku, di sini pada 12 Mac lalu.

Ariana atau nama sebenarnya, Miyamoto Eriana Mamiko sehingga kini terus dianggap ‘orang luar’ berbanding gadis Jepun hanya kerana bapanya, seorang lelaki keturunan Afrika Amerika berkahwin dengan ibunya, memang warga Jepun tempatan.

Beliau yang berketinggian 1.73 meter dengan mata berwarna perang; memenangi gelaran Miss Nagasaki seterusnya menjuarai peringkat kebangsaan dan akan mewakili Jepun ke Miss Universe antarabangsa di Amerika Syarikat (AS) pada akhir tahun ini.

Akhbar-akhbar Jepun mendakwa, sebahagian besar warganegara itu tidak dapat menerima hakikat orang asing kacukan Jepun sebagai pemenang dan lebih suka gadis Jepun sendiri mewakili negara tersebut sesuai dengan imej tipikal wajah mereka.


“Miss Universe Jepun bukan Jepun,” tulis seorang wanita menerusi laman sosial Twitter manakala beberapa netizen mempertikaikan kesetiaan Ariana kepada Jepun kerana berpindah ke AS untuk belajar di sekolah tinggi dan kini bekerja di sana.

“Tidak masuk akal orang luar mewakili Jepun, bahkan wajahnya pun tidak macam muka orang Jepun kebanyakan,” kata seorang remaja perempuan yang kecewa dengan isu itu melalui laman popular tersebut dan dipetik beberapa akhbar tempatan.

Meskipun Jepun dihuni 2.4 juta warga asing atau dua peratus daripada jumlah penduduk negara itu, warga Jepun umumnya kurang selesa berjiran dengan orang luar, tetapi masih menerima baik kedatangan pelancong khasnya dari Asia tenggara.

Jepun pernah dua kali iaitu pada 1959 dan 2007 memenangi Miss Universe, pertandingan elit wanita tercantik dunia yang bermula sejak 1952 anjuran Miss Universe Organization berpusat di New York, AS dan disertai wakil daripada lebih 80 buah negara.

Rekod itu bersamaan jumlah kemenangan wakil Australia, Brazil, Colombia, Kanada, Finland, Mexico, Thailand, India dan Filipina manakala paling banyak juarai Miss Universe ialah AS sebanyak 8 kali, diikuti Venezuela (7), Puerto Rico (5) dan Sweden (3). – Agensi

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori