Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

4 Sekeluarga Mati Ditembak...

BAYAN LEPAS - Empat sekeluarga mati ditembak di sebuah kilang pemprosesan ayam di...

Gerakan Bakal Bariskan 60%...

GEORGE TOWN - Gerakan membariskan 60 peratus calon muka baharu untuk bertanding di...

Semoga Usaha Murni Selama...

KUALA LUMPUR - Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba, terus memberikan kata-kata...

2 Beradik OKU Meninggal...

DUA beradik maut dalam kebakaran sebuah rumah di Sungai Betul Bawah, Tanjung Piandang,...

Idea Mulia, Piza Percuma Ihsan Pelanggan Untuk Gelandangan

PHILADELPHIA – Setahun lalu, seorang pelanggan lelaki datang ke Rosa’s Fresh Pizza di bandar ini secara berjenaka bertanya, bolehkah dia membeli seulas piza untuk disedekahkan kepada insan gelandangan di luar kedai makanan segera itu.

Tanpa berfikir panjang, pemilik premis tersebut, Mason Wartman bersetuju dan menjual seulas piza pada harga istimewa AS$1 (RM3.60) sebelum meletakkan makanan itu di sudut kedai dengan nota kecil bahawa piza berkenaan sudah dibayar.

Wartman turut menampal pelekat kecil berwarna di dinding kedai untuk pelanggan itu menulis mesej ringkas memaklumkan piza berkenaan adalah percuma dan diderma khas kepada gelandangan yang tiada duit untuk membeli makanan.

Tanpa dedah identiti, lelaki misteri itu cuma berkata, dia ikut contoh amalan kedai minuman di Itali yang disebut ‘caffe sospeso’ atau bermaksud kopi digantung iaitu pelanggan bayar harga secawan kopi untuk diberi kepada orang tidak berduit.

Itulah sering dilakukan pelanggan tersebut sebelum dicontohi pula ramai pelanggan lain dan  kini 8,400 ulas piza sudah disedekahkan kepada ribuan gelandangan sehingga penuh keseluruhan dinding kedai itu dengan nota pelekat berwarna-warni.

“Biasanya kami tidak bagi piza kepada gelandangan di luar, namun mereka sendiri datang ke kedai dan tanya jika ada lebihan piza yang boleh dimakan secara percuma atau orang miskin yang tiada duit cukup untuk bayar harga pizza,” kata Wartman.


Tindakan prihatin pemilik Rosa’s Fresh Pizza menyebabkan kedai itu menjadi tumpuan ramai pelanggan dan tanpa disedari, ada juga banyak nota ditulis sendiri oleh gelandangan secara peribadi mengucapkan terima kasih sehingga menyentuh perasaan.

“Ada menitis air mata setelah baca nota yang menulis, dia pernah berasa malu makan piza percuma di kedai ini kerana dulu hidup miskin tiada duit tetapi sekarang sudah berjaya dan akan derma pula piza kepada orang susah lain,” jelas Wartman.

Tanggungjawab sosial korporat itu malah diikuti beberapa premis lain di Philadelphia seperti rangkaian lima kedai kek dan sandwich terkenal, Panera yang memaklumkan pelanggan boleh membayar harga makanan tersebut untuk diderma kepada orang susah.

Turut mengikut langkah sama ialah Starbucks Coffee Co. di bandar raya tersebut yang membenarkan pelanggan meminta untuk membayar hidangan tertentu dan kemudian diberi kepada individu yang datang tidak membawa duit cukup. – Agensi

Video Syahdu, Seorang Gelandangan Kongsi Piza Disedekahkan Orang Padanya..

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori