Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Video: Rani Kulup Belasah...

WALAUPUN bukan selebriti yang sering muncul di kaca TV ataupun layar perak namun Abdul...

Undang-Undang Khas Cegah Militan...

PUTRAJAYA - Satu rang undang-undang khas untuk menangani ancaman militan termasuk kumpulan IS...

Lantik Azam Baki Terajui...

SHAH ALAM - Pelantikan Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),...

Respons Positif Kelantan Terhadap...

KOTA BHARU - Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa hari ini memuji...

Pelanggan Tegur Penjawat Awam Suka Lepak Waktu Bekerja

KAMI pasti ramai yang pernah berhadapan dengan pengalaman terpaksa menunggu untuk berurusan dengan penjawat awam yang keluar ketika waktu bekerja.

Ia sekaligus menyebabkan banyak masa yang terbuang, apatah lagi jika kita mempunyai urusan lain untuk diselesaikan selepas itu.

Menerusi portal Berita Semasa, seorang pembaca telah meluahkan rasa tidak puas hati terhadap amalan sesetengah penjawat awam ini:

“Baru-baru ini, saya berurusan dengan pejabat kerajaan. Namun urusan tidak dapat diselesaikan. Kerani di pejabat itu menyuruh saya datang semula pada pukul 10.30 pagi kerana orang yang dipertanggunjawabkan pergi minum dan akan balik sekitar waktu itu.

“Ketika itu jam menunjukkan pukul 9.30 pagi. Inilah antara masalah yang telah menjadi wabak dalam pejabat kerajaan.

“Sejak bila ada tercatat di papan tanda pejabat pukul 10 adalah waktu minum? Ini waktu pejabat bukannya kursus anjuran agensi kerajaan yang memang mewah dengan jadual makan minum sebanyak enam kali sehari.

“Namun inilah yang berlaku di kebanyakan pejabat kerajaan hari ini. Jika ditinjau di kedai makan sekitar waktu ini, kita boleh lihat ramai yang berpakaian pejabat minum dan berbual di situ.

“Tidak bolehkah bersarapan sebelum masuk waktu pejabat? Kami pelanggan yang hanya mempunya masa yang suntuk untuk keluar menyelesaikan beberapa urusan dengan sektor kerajaan dan memerlukan perkhidmatan.


“Malangnya, ada kakitangan awam yang tidak memikul amanah yang telah diberikan sebagai kakitangan kerajaan apabila tiada di tempat dan masa yang diperlukan oleh rakyat Malaysia seperti kami.

“Sedangkan anda sudah tentunya dapat gaji di hujung bulan. CUEPACS jangan asyik minta bonus. Cuba atasi masalah pekerja yang keluar minum sesuka hati dan di waktu kerja sedangkan waktu rehat hanya sejam di tengah hari.” – Puan Azrinaz Hashim, Petaling Jaya

Memang benar apa yang dikatakan oleh Puan Azrinaz itu.

Jangan kerana sikap tidak bertanggungjawab segelintir penjawat awam, seluruh jabatan kerajaan dipandang serong oleh orang ramai.

 

Oleh: ELZA / MYNEWSHUB.MY

 

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori