Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Raja Muda Perlis Derma...

MAKASSAR - Ketika tokoh pembangkang ternama, Tun Dr. Mahathir Mohamad hina kaum Bugis...

Naskhah Akhbar Bersejarah 1...

Pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2014 kali ini, senaskhah akhbar The Sunday Times...

“Ada ‘Rahsia’ Lain Sebalik...

HANYA kerana secara kebetulan sedang makan keropok cumi iaitu sotong, penyanyi dan komposer...

Lapangan Terbang Dinama Sempena...

KENTUCKY - Bandar raya Louisville dijangka menamakan semula lapangan terbangnya sempena wira dan...

Misteri Hobbit, Kaum Kenit Di Flores Pupus Mengejut

JAKARTA – Satu kajian terbaharu mendapati spesies orang kenit terkenal di pulau Flores yang juga digelar sebagai Hobbit telah pupus lebih lama daripada yang dijangkakan oleh ramai saintis antarabangsa sebelum ini.

Penyelidik berkata, pengiraan semula usia tulang spesies yang dinamakan sebagai Homo floresiensis dan ditemui di dalam sebuah gua di pulau tersebut merekodkan mereka sudah pupus kira-kira 50,000 tahun lalu.

Ini berbanding kiraan 12,000 tahun se­perti jangkaan asal sebelum ini. Penemuan manusia kenit Hobbit pada 2003 lalu oleh pakar arkeologi Indonesia, Thomas Sutikna pernah mewujudkan sensasi saintifik ketika itu.

Homo floresiensis mempunyai ketinggian cuma 106 sentimeter, bertubuh kecil, mempunyai saiz otak sama seperti cimpanzi, menggunakan peralatan daripada batu dan mungkin memburu gajah pigmi sebagai makanan.

flores

Menurut penyelidik, tiada bukti langsung menunjukkan Hobbit ada bertemu manusia moden, namun dinyatakan bahawa spesies manusia kini telah mendiami pulau-pulau lain di rantau Nusantara sekitar waktu tersebut.

Kumpulan pertama manusia dipercayai telah tiba di benua Australia kira-kira 50,000 tahun lalu sebelum tersebar luas ke seluruh kepulauan alam Melayu rantau Asia tenggara dan gugusan pulau di selatan Lautan Pasifik.

Ahli kronologi geografi, Bert Roberts daripada Universiti Wollongong, Australia berkata, kajian tidak menolak kemungkinan manusia moden memainkan peranan utama kepada kepupusan manusia Hobbit itu sendiri.

Isu kontroversi itu akan menjadi fokus utama penyelidikan seterusnya. Saintis sebelum ini merumuskan Hobbit lenyap akibat sumber makanan iaitu gajah pigmi pupus secara misteri serentak dengan haiwan-haiwan lain.


hobbit

Jurnal penyelidikan antarabangsa Nature dalam keluaran 30 Mac lalu mendakwa, Hobbit mungkin sebahagian daripada spesies Homo erectus atau malah Homo sapiens yang mengalami kecacatan tubuh fizikal.

“Bagi saya, persoalannya ialah adakah Hobbit akan ‘hilang’ jika manusia moden tidak pernah menjejaki pulau Flores? Dan jawapannya adalah tidak. Kami percaya ada faktor penentu dalam kematian mereka.

“Bagaimanapun kami masih perlu mencari bukti kukuh untuk menyokong dakwaan ini,” kata Roberts. Banyak haiwan kebetulan telah pupus sama di Flores pada masa itu, kata ahli antropologi paleo, Matt Tocheri.

Pakar daripada Universiti Lakehead, Kanada itu berkata, ini termasuk spesies gajah mini purba, burung botak marabou gergasi, burung hering dan cicak naga Komodo gergasi. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori