Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Perkeso Catat Kutipan SIP...

KUALA LUMPUR - Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) catat kutipan caruman Sistem Insurans Pekerjaan...

SPRM Akan Dakwa Bekas...

PETALING JAYA - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan mendakwa bekas ketua pegawai...

Program Myberas Beri Manfaat...

KUALA LUMPUR - Program MyBeras yang bakal dilaksanakan bermula Mac depan akan memberi...

KKM Rugi RM30.47 Juta...

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan kerugian RM30.47 juta berikutan kegagalan pesakit menjelaskan bayaran...

Himpunan Rakyat Bersatu Diteruskan – Najib Tun Razak

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata perhimpunan aman ‘Himpunan Rakyat Bersatu’ yang dijangka berlangsung Rabu ini, boleh diteruskan, namun perlu mematuhi undang-undang.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata pendirian itu dibuat selepas menilai pelbagai pendapat daripada semua komponen parti terhadap penganjuran perhimpunan aman itu.

“Kita telah bincang perkara ini secara panjang lebar di mana parti komponen BN telah memberi banyak pendapat dan kita bersetuju untuk tidak bersetuju (we agree to disagree) atas pendirian yang dibentangkan.

“Ada yang melahirkan kebimbangan dan ada yang tidak setuju dan yang berpendapat kata 16 Sept hari yang bukan hari yang sesuai. Saya sebagai Pengerusi BN menghormati pandangan yang disampaikan rakan kita dalam BN,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Dewan Tertinggi BN di Menara Dato Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, malam ini.

Mesyuarat kira-kira dua jam itu, yang pertama diadakan sejak rombakan kabinet pada 28 Julai lepas.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) hari ini memberi kebenaran kepada penganjur untuk mengadakan perhimpunan aman ‘Himpunan Rakyat Bersatu’ di Padang Merbok.

Najib, bagaimanapun berkata sekiranya perhimpunan itu diadakan, ia mestilah mematuhi segala undang-undang sedia ada serta mendapat kelulusan tempat oleh pihak berkuasa selain mematuhi arahan polis.

“…semua undang-undang negara mesti dipatuhi termasuk undang-undang Akta Hasutan dan bentuk poster mesti tidak berbaur perkauman dan menimbulkan isu-isu yang danggap hasutan dan perkauman,” katanya.


Beliau turut mengingatkan perhimpunan itu seharusnya mengelak pergeseran dan perbalahan yang boleh menggugat keamanan berikutan hari itu merupakan hari bersejarah penubuhan Malaysia pada 16 Sept 1963.

“Tidak boleh berlaku apa-apa pergeseran dan perbalahan. Polis akan memastikan kawalan ketat,” katanya, sambil menambah bahawa pada Rabu ini, beliau bersama pemimpin parti komponen BN akan berada di Kota Kinabalu, Sabah sempena sambutan Hari Malaysia.

Najib berkata semua pihak seharusnya menzahirkan semangat kekitaan dan menyemarakkan lagi sambutan hari bersejarah itu.

Mengenai situasi jerebu yang melanda negara ketika ini, Najib berkata kerajaan sudah mempunyai garis panduan berdasarkan Indeks Pencemaran Udara (IPU) dan kerajaan akan bertindak berdasarkan situasi.

“Kita ada garis panduan bagi mengatasi peringkat tidak sihat dan sangat tidak sihat yang telah ditentukan. Apa-apa kita tunggu (jika ada) pengumuman yang akan dibuat,” katanya.

Hadir sama pada mesyuarat itu ialah Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Pengerusi BN Tan Sri Muhyiddin Yassin, Setiausaha Agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan pemimpin tertinggi parti komponen BN. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori