Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kerajaan Sihat Perlukan Pembangkang...

BALAKONG - Sebuah kerajaan yang sihat perlukan pembangkang yang kuat bagi memastikan suara...

Hawana Iktiraf Profesion Kewartawanan

KUALA LUMPUR - Hari Wartawan Nasional (Hawana) perlu dijadikan acara tahunan negara sebagai...

Pakaian Stacy Kontroversi, Akim...

TIDAK mahu peminat terus bertelagah sesama sendiri, penyanyi Akim Ahmad bertindak memadam gambarnya...

Kit Ujian COVID-19 Tidak...

GEORGETOWN : Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) bimbang dengan kit ujian COVID-19 yang...

Harga Minyak Jatuh, Saudi ‘Haram’ Beli Perabot, Kereta Baru

RIYADH – Arab Saudi mengharamkan pembelian kereta dan barangan perabot, selain memotong bajet perjalanan dan perbelanjaan infrastruktur setelah mengalami krisis fiskal terburuk dalam tempoh beberapa tahun.

Keadaan yang dianggap cukup aneh itu disebabkan oleh penurunan harga minyak yang jatuh mendadak sejak setahun lalu, menurut dokumen sulit kerajaan yang telah dibocorkan dan dilaporkan media antarabangsa.

Memo sulit kerajaan yang dikeluarkan oleh Raja Salman ibn Abdulaziz kepada menteri kewangannya itu dikatakan ada maklumat terperinci mengenai langkah penjimatan yang perlu dilaksanakan oleh semua badan kerajaan.

Pembiayaan kewangan awam Arab Saudi dilaporkan berkurangan tahun ini disebabkan harga minyak dunia yang jatuh begitu mendadak sehingga memaksa kerajaan tersebut untuk mengalami defisit kewangan.

Difahamkan penurunan harga komoditi ’emas hitam’ tersebut melibatkan sebanyak sekurang-kurangnya 20 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara rantau Asia Barat itu pada tahun 2015.

594
Pembiayaan kewangan awam Arab Saudi dilaporkan berkurangan tahun ini disebabkan harga minyak dunia yang jatuh begitu mendadak sehingga memaksa kerajaan tersebut untuk mengalami defisit kewangan. – Foto MyLoupe/Getty

Dalam satu surat yang ditanda “Amat Sulit dan Sangat Penting” bertarikh 14 Zulhijjah 1436H (bersamaan 28 September lalu), telah mengarahkan supaya semua projek baharu yang bakal dilaksanakan agar dihentikan.

Ini juga termasuk segala pembelian kereta yang turut dibatalkan, malahan urusan pelantikan dan kenaikan pangkat dibekukan, manakala pembayaran hartanah digantung serta menangguh urusan persetujuan sewa.

Harga minyak — yang telah jatuh separuh kepada hanya AS$50 setong dalam tempoh dua tahun ini — kebetulan bertembung dengan isu peperangan berkos tinggi ke atas militan pemberontak Yaman di selatan Arab Saudi.


Juga kejutan berbentuk sumbangan kebajikan yang dikurniakan oleh Raja Salman selama ini setelah baginda ditabalkan menjadi raja susulan kemangkatan abang tirinya, almarhum Abdullah, pada 23 Januari lalu.

“Defisit itu diinflasikan oleh keputusan Raja Salman untuk menghadiahkan bonus sebulan gaji kepada kakitangan awam selepas baginda naik takhta,” jelas pakar hal ehwal Saudi daripada badan pemikir Chatham House, David Butter.

raja-salman
Raja Salman ibn Abdulaziz

“Kerajaan sebaliknya terpaksa menanggung kos tinggi daripada peperangan dengan ekstremis Yaman yang mengancam kedaulatan negara itu namun masih tidak jelas sama ada ia akan dinyatakan di dalam akaun.”

Isu itu turut dibongkarkan menerusi satu lagi dokumen Kementerian Kewangan yang telah bocor bertajuk “Langkah-langkah Penutupan Akaun Dan Persediaan Akaun Akhir Bagi Tahun 1436-37”.

Maklumat tersebut diakhiri dengan penerangan kepada semua kementerian tentang cara-cara untuk setiap pihak terlibat untuk membuat bayaran akhir sebelum akaun ditutup secara rasmi pada 15 November.

Oleh kerana tahun fiskal kerajaan Arab Saudi berakhir pada 30 Disember 2015, berkemungkinan besar kakitangan awam seramai 1.3 juta orang dijangka bekerja tanpa gaji selama enam minggu. – Agensi/Mynewshub.cc

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori